Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Inn i naturen – forfatter Ailo Gaup
Omslag og ombrekking: Lillyputt
ISBN: 978-82-996968-3-8
Mine trommereiser starter alltid med at jeg krymper, går inn i en tunnel av bregner, dukker ned langs røttene, og kjenner lukten av fuktig jord, der jeg farer nedover.
Slik opplevdes det da jeg endelig holdt i den nye boken til Ailo Gaup i hendene. ”Den Grønnkledte” – navnet ga seg selv. Full av forventning dukket jeg inn og ned blant hennes sider, lot ”Inn i naturen” ta meg med på en ny sjelereise.
Nytt, kjent, selvbiografisk, undrende – frigjørende lesning. Tegningene og teksten drar meg inn i mytelandskapet. Denne gangen går det lekende lett, fordi jeg har vært der før. Takknemlig for at mesterens bok tar meg dit igjen – uten tromme, uten lyd, bare ord og bilder fra mitt indre.
Leser til siste side nesten uten stopp, om en dyrekjøpt epoke fra et folks og en sjamans liv. Så ble det altfor fort slutt. Skulle ønsket meg mer, og kanskje det er nettopp det som Inn i naturens skulle vekke i meg på nytt – hungeren, lengselen.
Så hva nå? Står der nesten som en barn uten noen å holde i hånden, der jeg vakler mine første skritt videre. En ny dør har åpnet seg for meg, hvorigjennom jeg kan se stråler av det Lys som er lysere enn Lys, skinne: The Way of No Path. Lik en møll i nattens mørke, dras jeg mot dette nye magiske lyset....
SEO Crawler
Nok en gave fra en av planetens mest spennende forfattere i sjangeren.
Anbefalest på det glovarmeste!
Og en takk til Ailo for at han deler
AdsBot [Google]
Dette var en nydelig opplevelse av boken Anced
Mine speilnevroner hoppet også av fryd, da jeg leste denne boken.
Den kan leses under ett, men er også delt i kapitler og stykker,
som godt kan leses uavhengig av hverandre. Likevel bringer boken
en rød tråd av forandring, til den ender i den nye elven.
Jeg opplever "Inn i naturen" som en mer feminin bok enn "Sjamansonen".
De står godt sammen, maskulin og feminin. Nå venter jeg bare på om
det kommer en ny bok som smelter sammen disse

...
Har lyst til å ta med et utdrag fra
Overraskelsen som jeg liker:
Alle kommer til verden som en frøpose. Så er jobben å finne ut mer om frøene
og vannet det man vil skal vokse. Mens man vokser opp må man luke bedet.
For under foranderlige omstendigheter kan nye uønskede uvaner vokse frem.
Anonymous
Kjære deg.
Enig at boken opplevdes mer feminint - takket være samarbeidet med deg? Hm - en sammensmeltning av de to?
Det må bli like sterkt som et innvielsesritual - anerkjennelse av at det mannlige og kvinnelige
fra opprinnelsens tider er ett. Ingen andre i dyreriket kan forstå mannen på den måten kvinnen gjør det, og ingen andre i dyreriket forstår kvinnen på den måten som mannen gjør det, så hvorfor skal det være så vanskelig å møtes?
GjenopprettetMedlem
Boken var veldig inspirerende, som Sjamansonen, veldig godt skrevet, fin flyt..........
Takk Ailo!
Anonymous
Men Dag Ove då

vet du inte att de flesta av sonens medlemmar FRAMDELES är helt opphängt i att skilja på maskulint och femenint, och av the battle of the sexes, de kämpar på som bara FAAN för att hävda sig själva men samtidigt försöka utplåna skillnader... huga, dom kämpar på så svetten YR!

Det är väldigt morsomt att se faktiskt.
Ha bara överseende med det

inom sinom tid kommer de att förstå.

GjenopprettetMedlem
........................................
Anonymous
Æ gir mæ over.
Hva er det du skjønner, Dag Ove? Trummans ord ovenfor er bare spit, og jeg kjenner det overhode ikke igjen fra debattene her på sonen!
Hvorfor blande seg inn i samtaler om noe, når dere ikke forstår det?
Ditt sitat, Dag-Ove, fra Bear Heart er fint, og i overensstemmelse med hva de fleste her på sonen faktisk mener og forstår. Hva får deg til å tro noe annet? Så hva er det du vil på slutt på? Det er bare Trummans ord, og han hetser bare.
Jeg blir mer og mer overbevist om at dere gutter ikke har lest noe særlig av det dere harselerer med. For det er bare tåpelig!
Hva med å stille spørsmål om hva folk mener, så kunne dere kanskje lære noe istedetfor?
Jeg kjenner meg lei av Trummans spydigheter som han slenger rundt seg overalt. Og når vi reagerer, så er det bare fordi VI ikke forstår. Jeg synes rett og slett det er respektløst!
Nå sier dere vel; det er bare spøk, slapp av! Kanskje det, men det ligger holdninger i bunnen.
Jeg har ikke lest Ailos bok (enda) men forstår likevel hva de mener. Det er snakk om energi, yin og yang, og har ingen ting med kjønnsroller å gjøre! Når skal dere gutta få dette inn i hodet?

GjenopprettetMedlem
Fantastisk flott omtale av boken, anced! Gjorde meg nyskjerrig! Burde stått som forord!
Må dessverre si meg enig i det du skriver her, Lazy. Jeg har kjent på et par ubehagelige kommentarer med en svært så arrogant holdning. Det får gjerne være friske og fargerike meninger, men spydigheter og "ovenfra og ned" holdninger hører ikke hjemme her.
Anonymous
Tenk hvor mange energier vi har i urenergiene,Maskelin.Femenin-Neon-Sølv-Eter-Jern-Vann-Planetarisk-Gull-Diamant-Gammastråler-Ild-alle disse energiene er i både menn å kvinner sånn jeg ser det, er det å jobbe med å få de i balanse,eks dem som er spydige vis de virkelig er det,burde gå inn i seg selv,før de utaler seg noe mer,eller inn i 0 energien det går ann å tenke for tanken,vi er her i fellesenergien,vi som jobber med energier burde slutte å kritisere andre,det er vel en gang sånn at det ligger til mange shamaner å provesere,men liker de det når andre gjør det med dem,jojoefekten,det vi sender ut kommer sterkere tilbake igjen,det å åpne opp seg selv for energiene er fryktelig slitsomt etter min erfaring,derfor har jeg full forståelse av kvinneglam,som noen vill kalle det når vi tar opp våre problemer,som kommer å går hele livet,er det noen her som ikke tror de har noe å lære,etter som jeg tror lærer vi noe nytt hele tiden, det gjør jeg i min kaosenergi som jeg plumper borti hele tiden,innimellom er jeg i balanse i alle mine energier å da nyter jeg øyeblikket

la oss glemme det gamle fra i går i dag har vi alle en ny mulighet for å åpne for mer kjærlighet,isteden for kjølighet, vi kan ikke sitte hver dag som mange sier de gjør å sende kjærlighet til moder jord,hvis vi ikke sender det til hverandre,det blir bortkastet tid da moder jord er en del av oss glad i dere alle sammen mange klemmer fra Bast

til hverandre

GjenopprettetMedlem
Boken til Ailo er i hvertfall glimrende, femi eller ikke, skal lese den en gang til jeg nå..........Anonymous
Lazy lazy, vem är det som hetsar (upp sig) här.. egentligen.
Jag tror faktiskt jag ska sluta skriva här, för jag kan inte skriva på norska, och jag missförstås alldeles för ofta (och irriterar och trampar folk på tårna utan att mena det alls!) då jag skriver på svenska.
Så jag lägger av helt.. orkar inte nästla in mig i en massa förklaringar hela tiden. Dessutom tycker jag att diskussionerna har mindre och mindre med shamanism att göra.
Jag fortsätter moderera och göra den jobben, men det får vara nog med påhopp och missförståelser nu.
Punktum.
Anonymous
Sluta skriva helt? Vad tråkigt Thomas!
Men... den här tråden ska väl vara om nya Ailos bok!
Inn i naturen
!GjenopprettetMedlem
Har lest sjamansonen, en bok jeg syntes var enormt bra!! Har bestilt både sjamansonen og inn i naturen nå, og jeg gleder meg som en liten unge...det er kanskje det sjamanismen(naturreligionen, naturåndeligheten, kall det hva du vil) vekker i meg? det lekne barnet som får tilbake sin magi og lek? etter å ha frigjort seg fra sin innlærte frykt...vel,vel skal ikke ta helt av jeg nå..gleder meg masse til bøkene kommer i posten

Veldig fint å høre de andre meningene..høres bra ut!!
Hehe, og når det kommer til den sekundære debatten her, så mener jeg at det ikke er noe rett og galt, det jo bare subjektivitet som er inne i bildet..hvis det skal finnes(noe det ikke gjør) enn ovenfra og ned holdning, må det to til, der den ene opprerer ovenefra, og da må den andre operer underfra, noe man velger selv!! nei, min mening er: det er høyt under taket i herrens hus, gjør hva du vil uten restriksjoner, men det du vil til du ikke mener det mer, erfar, opplev..det er hva åndelighet er for meg...skulle jeg ha fulgt regler og normer og styring kunne jeg bare ha blitt med i en organisert religion, så deilig da? slippe å tenke selv!!
Anonymous
Jeg syns også det er leit, Trumman. Både at du skal slutte å skrive, og det at jeg er blandt årsaken til det. Men jeg fatter overhodet ikke din stil, Trumman, og det er ikke språket. Har nå tenkt å slutte selv, for det ser ut til at jeg havner i diskusjon med alle mannfolka her etterhvert. Er lei av min egen rolle her.
Hver gang jeg uttrykker irritasjon eller uenighet her, får jeg dårlig samvittighet etterpå. Det er tydeligvis ikke en passende fremgangsmåte for meg. Desverre blir jeg altfor påvirket av det som skjer her inne, men nå tror jeg at jeg skal holde kjeft. Jeg er jo dessuten ikke frisk akkurat, så det kan jo ha noe å si. Jeg beklager.
Og, kjære Lie, ja denne tråden skulle være om Ailos bok, men som vanlig sporer tråden av til noe helt annet.
Så nå skal jeg ikke skrive mer før jeg har noe genuint å dele med dere. Noe shamanistisk. Så det blir nok en stund til. Dette er bare slitsomt.
Anonymous
Jeg er av dem som liker å la gode bøker sirkulere. Gode bøker gis videre med ønske om at de bør leveres videre etter prinsippet "ta den ring og la den vandre".
Noen få gode bøker får imidlertid fast plass i bokhylla mi.
Inn i naturen har fått plass der. I bokhylla vil den helt sikkert ikke samle støv, slik skjebnen er for alle de kjedelige bøkene som ikke kan sendes ut på tur.
Inn i naturen vil jeg helt sikker stadig ta fram igjen og nyte mer av! Jeg blir lykkelig av å finne bøker som både er en nytelse å lese og se på!
AdsBot [Google]
"trumman":
skilja på maskulint och femenint, och av the battle of the sexes, de kämpar på som bara FAAN för att hävda sig själva men samtidigt försöka utplåna skillnader... huga, dom kämpar på så svetten YR!

MÅ faktisk svare på dette, da det er jeg som skrev ordene som tydeligvis er så provoserende..
Når jeg skriver FEMININ og MASKULIN, snakker jeg IKKE om KJØNN. Hvert kjønn inneholder faktisk begge deler,
det trodde jeg var en kjent sak. OG det er MIN oppfatning av at vektskålen havner mer mot feminin i "Inn i naturen",
IKKE en sannhet for gudoghvermann..
hærrejesusbuddahstoreånd! her skal det ikke mye til før noen får manndommen truet
NB. Jeg skulle gjerne slettet den siste setningen her
... men nå er det for seint. Jeg får bare beklage / osäkta for jeg lot meg tirre opp..GjenopprettetMedlem
hærrejesusbuddahstoreånd! her skal det ikke mye til før noen får manndommen truet

GjenopprettetMedlem
noen som vet om man må betale for bøkene før man bestiller? eller skal man betale etter en har fått dem?
ellers likte jeg de kloke ordene dine aventura

.."den som har begge beina på jorda kommer ikke fremover",haha..den løsna faktisk på litt her..har jo hele tiden hørt at man må ha begge beina godt planta på jorda..høres nå ganske stillestående ut!! takk for den

GjenopprettetMedlem
Boken var veldig inspirerende, som Sjamansonen, veldig godt skrevet, fin flyt..........
Takk Ailo!GjenopprettetMedlem
Mulig dette temaet burde ligge nå, men...
"trumman":
Men Dag Ove då
vet du inte att de flesta av sonens medlemmar FRAMDELES är helt opphängt i att skilja på maskulint och femenint, och av the battle of the sexes, de kämpar på som bara FAAN för att hävda sig själva men samtidigt försöka utplåna skillnader... huga, dom kämpar på så svetten YR!
Ha bara överseende med det
inom sinom tid kommer de att förstå.
Hmm...personlig trodde jeg, som de fleste andre, at debatten om femininitet og maskulinitet gikk på energier...ikke på kjønn
Hvorfor tror trumman at det handler om "the battle of the sexes"?
Jeg har forøvrig ikke hatt gleden av å lese Ailos nye bok enda..men gleder meg til jeg skal
Til Ofelas:
Dette står nederst til venstre, under bildet av bøkene på forsiden:
"Bøker kan bestilles ved å sende en e-post til
nettbutikk@sjaman.com Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. og sette inn pengene på Nordea konto. 6051 06 31881.
Bøkene kan også kjøpes i bokhandelene."
Jeg regner med at boka blir sendt så fort pengene er registrert inn på konto

GjenopprettetMedlem
Supert!! Takk for det inger lise

Da misforsto jeg svaret jeg fikk på mailen jeg sendte..hehe, har gått og venta og gleda meg, så kommer jo boka aldri vet

Anonymous
Hmm...personlig trodde jeg, som de fleste andre, at debatten om femininitet og maskulinitet gikk på energier...ikke på kjønn
Nettopp.
Suck, nu är vi där igen. Missförstånd, felläsningar:
Hvorfor tror trumman at det handler om "the battle of the sexes"?
Det gör han inte. Det var ju just det att det blivit ett battle of the sexes han påpekade var så absurt i sitt inlägg.
Svårt att tiga då man måste försvara och förklara sig hela tiden.
Mvh,
Thomas
ps: tack till alla er som skrivit PM och mail till mig
GjenopprettetMedlem
Inn i
"granskauen" god bok! Og takk for rask ekspedering

Anonymous
Fikk boken i dag og gleder meg til å lese. Sier som cenobit, det var rask ekspedering.

Kanskje forfatteren har godsnakka med vinden, slik at en virvelvind feier postbudene med ekspressfart til postkassene.