Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Svart magi, dårlig intensjon og ønske om å skade andre er gufne greier.
For meg er svart magi det å ønske det negative for andre og ofte makt til seg selv, og å uttrykke ønsket i ord og gjerninger.
Å hente kraft fra den mørke siden for å hjelpe noen til å skade andre er også et utgangspunkt for arbeidet for noen sjamaner.
Man trenger ikke bruke "magiske"midler for å skape svart magi. Skjult agenda og forførerkunst kan også ha onde hensikter i seg. Så det er altså ikke bare folk som kommer fra sjamantradisjoner som driver svart magi og kommer med onde ønsker.
De største svarte magikere finnes etter min mening i maktens sentrum, i politikk og underholdningsliv, i bisniss og børs, i kultur og kirke. Tenk bare på hva en rekke førere og forførere har skapt av lidelse.
Men det praktiserer også av sjamaner...fordi det finnes et marked. Jeg har selv fått spørsmål om å gande andre og tenk hvor vanskelig det kan være å si nei for en som bor i den delen av verden der sulten banker på kjøkkendøren nærmest daglig...
Det finnes. Det praktiseres. Det brukes for å skade, skape frykt og for å få makt. Seinest i dag fikk jeg en telefon fra en person som mente hun var utsatt for fenomenet. Og tenk så på det som skjer på arbeidsplasser der sjefer mobber og bruker sin form for svartekunst ovenfor undersåtter...mye svart magi i ordbruk, i skrift og i handlinger der.
At sjamaner måler krefter seg i mellom er en ting. Det kan gå tøft for seg da. Verre er det om de blir drepere av andre. For de kan bruke denne kraften ovenfor andre, det kan godt skje og det skjer sikkert om de bare får godt nok betalt. I denne sammenhengen får både den som betaler og den som leverer varene skjegget i postkassen, for å si det slik
I blant lar også sjamaner seg rive med av egen suksess, svakhet, hevnlyst eller frykt og bruker kraften aktivt for egen vinnings skyld.
Anklager om trolldom og svart magi har også vært brukt som dødlig maktspråk ovenfor utsatte grupper, særlig kvinner, og fortsatt svever et slikt maktspråkets spøkelse igjen over oss fra middelalderen. Men det er først og fremst i andre deler av verden at dette spøkelset virkelig kan herske og herje. For vi på jorden lever ikke i samme sone slik sett.
Det er ubehagelig å kjenne seg utsatt for baksnakkelse, hevn og svart magi-makt.
Jeg har skrevet om Gand på side 179 i boka Sjamansonen. Noe står det de om svart magi og om hvordan man skal forholde seg til det. Mye mer kunne sikkert sies. Det meste som er skrevet i den boka er forresten om hvit gand.
Hva er deres oppfatninger om dette? Hva har du hørt om svart magi eller erfat selv? Hvordan skal vi i Sjamansonen forholde oss?
Ailo Gaup
GjenopprettetMedlem
I sibir utbredelse av svart magi er stor,folk gander der i hytt og pine,samtidig som hvit magi har like stor utbredelse,folk healer der i hytt og pine. Mange av mine venner gikk til trollkjerringer for å få fjernet gand,som ble send av venninner. Om en spør meg hva gjør folk i sibir på julaften,jeg svarer de gander og driver med forskjellige former for spiritisme. Borte i sibir det har blitt nærmest tradisjon.
Mora mi fortalte om hekser i våres familie som kunne få ting til å materialisere og manifistere seg. Slik at de får deg til å se det du vil se. Svart magi virker, tror jeg, uavhengig om en tror på det eller ikke.
SEO Crawler
Jeg opplever det som en funksjon av egoet. Å ville "bestemme" hva andre skal tenke og føle, og hevne seg på de som ikke "liker" en... Et begynnernivå i spirituell innsikt.
Jeg ønsker å spørre: Svekker ikke dette healingkraften? Når offer/hersker-mentaliteten i psyken får herje og igangsette ego og mindreverd... Et uavklart forhold til dette må da svekke evnen til å gi healing? Kommer ikke den mest effektfulle healingen fra en tilstand av enhet?
Man kan ikke være i enhetstilstanden og bevisst sende negativ energi til noen. Da skjønner man at man samtidig også skader seg selv.
Ved å gande på noen skaper man allianser med "lave" energier som kan virke hindrende på "høyere frekvenser" fra å komme, f.eks under meditasjon..
Så man kan føle makt med å åpne for slikt, men for virkelig å kunne hjelpe andre så må man nøytralisere/omforme slik negative tilstander, både de som kommer utenfra og innenfra.
Stemmer dette? Hva mener andre?
Anonymous
Det er noen spørsmål jeg har lurt på ang svart magi - ganning og sånt. Har det mye å si hvor mottakelig mottakeren kan være for slikt - at noen er lettere mottakelig for det?Spesielt hvis de innehar endel frykt f.eks så kan de lettere ta imot slik svart magi? Eller andre ting som gjør det mer mottakelig for det?
Jeg tror en av flere måter å bekjempe svart magi på er å være bevisst og årvåken på hvilke signaler andre mennesker sender ut ang ord og uttrykk - intensjon og kroppspråk. Det kan også være signaler en sender ut til andre og så kan noen utnytte dette....
Og jobbe med å beskytte seg - og fokusere på å ikke la slike ting få spillerom i livet sitt - eller redusere mottakeligheten for noe sånt ved å jobbe med fortidens sår og tunge ting. Gi slipp på slike ting som kan være med å skape slike uheldige episoder.
Andre ting er å være bevisst på hva en vil i livet og ikke la seg påvirke for mye av andre - men bruke en form for stahet som gjør at en står på sitt og ikke lar seg rokke om det er riktig for en og ikke skader en selv og andre på en måte. Å følge sin intuisjon og stå for det en erfarer og tror på. Om en skjønner hvor jeg vil hen
Evt lære av feil tidligere i livet som har skapt problemer for en.
Hvor godt er vi beskyttet i åndeverdenen egentlig? Skal egentlig svart magi skje om vi har bra nok beskyttelse ang angrep fra åndeverdenen? Forsvarsmur - skape mur - skape forsvar - bevegelig forsvar - for svar - svare for seg....ugjennomtrengelig...eller hva..

psbot [Picsearch]
Æ tror at ikke man e mottagelig for ganning visst man ikke tror på det. En stor sjaman sa engang til meg; hvis du tror noen gander deg, lag ett stort hull rett gjennom kroppen, send ganninga gjennom det hullet og inn i lyset. Ikke send det tilbake, da går det bare i skytteltrafikk.
Dette e egentlig ett vanskelig tema. Æ får også forespørsler om å løse opp ganning. Den samme personen kan spørre om dette gang på gang. Æ tror noen ganger at man ganner seg sjøl. Man tror så sterkt på dette, at det i seg sjøl blir en ganning.
GjenopprettetMedlem
Motstandskraft avhenger av personlig kraft. Om en har en sterk personlig kraft så trenger man ikke frykte for ganning.

Anonymous
"ædni":
Æ tror at ikke man e mottagelig for ganning visst man ikke tror på det. En stor sjaman sa engang til meg; hvis du tror noen gander deg, lag ett stort hull rett gjennom kroppen, send ganninga gjennom det hullet og inn i lyset. Ikke send det tilbake, da går det bare i skytteltrafikk.
Dette e egentlig ett vanskelig tema. Æ får også forespørsler om å løse opp ganning. Den samme personen kan spørre om dette gang på gang. Æ tror noen ganger at man ganner seg sjøl. Man tror så sterkt på dette, at det i seg sjøl blir en ganning.
Jeg tror også det ligger
noe mentalt ang ganning og svart magi som du sier her - fordi er vi ikke såpass bra beskyttet i åndeverdenen om det skulle skje noe angrep der? Eller blir det også veldig individuelt der sånn som i det hverdagslige? Hvis en sjaman prøver å sende gann mot en annen sjaman - er ikke den andre sjamanen såpass bra beskyttet i åndeverdenen frar før av?Burde han/hun ikke være bra nok beskyttet? Det forundrer meg egentlig dette.

GjenopprettetMedlem
Vel det jeg har hørt, er at når en skal "gande" en person er det slik at den som skal settes ondt på må være utsatt i utgangspunktet.
Hvis ikke så kommer det tilbake til den som gander.
Mulig jeg bruker feil ordbegrep her da jeg har fått høre det i den form av å sette ondt på folk, ikke ganding. Men det er vel det samme?
I alle fall. så vil det ikke ha sin effekt på et "rent" menneske slikt jeg har hørt det.
Alltså våre gode gjerninger bekytter oss slik jeg forstår.
Og hvis en setter ondt på feil person vil det komme rundt jorden og treffe en selv i ryggen ble det sagt.
GjenopprettetMedlem
"David":
Jeg tror også det ligger noe mentalt ang ganning og svart magi som du sier her - fordi er vi ikke såpass bra beskyttet i åndeverdenen om det skulle skje noe angrep der? Eller blir det også veldig individuelt der sånn som i det hverdagslige? Hvis en sjaman prøver å sende gann mot en annen sjaman - er ikke den andre sjamanen såpass bra beskyttet i åndeverdenen frar før av?Burde han/hun ikke være bra nok beskyttet?
Vel her kommer min teori om bruksmåtene til å oppnå seg denne kunnskapen fram!
Jeg tror det kommer ann på teknikker man bruker i de daglige ritualene som ligger tilgrunn for forskjeller her.
Er det en sjaman som har spesialisert seg på en teknikk er han mer utsatt for den teknikken han ikke har spesialisert seg for visa versa.
Ergo er det viktig å finne sine egne nye teknikker til å møte hverdagen med.
Utvikle personligheten sin mot det fulle?
For et helt menneske i ånden kan vel ikke være utsatt for ufullstendige angrep?
Og finnes det noe som et "helhjertet ond" angrep? ...tror ikke det..
Ergo så er det noe av samvittighet i alt angrep mot en annen, som kan være grobunn til et forsvar?
jimango
Anonymous
Interessant det du prøver å si det Jimango..det jeg lurer på er - kan en som kaller seg for sjaman eller praktisere sjamanisme virkelig tillate ganning å skje? Får ikke en "dyktig" sjaman automatisk frem veldig solid beskyttelse fra diverse hjelpere og guider rundt seg? Kan det hende at om ganning tillates så er det noe hos sjamanen som er ugjort så han/hun må jobbe med? Nå har jeg hørt historier om sjamaner som har blitt drept av ganning. Det er jo ekstreme greier - hvordan kan det skje siden han/hun egentlig skulle ha solid beskyttelse?
GjenopprettetMedlem
hm.. det du tar fram?
Er det, det at sjamaner kan ha evnen til å komme forbi barrierer i livet som de egentlig skulle ha igjenomlevd?
Og at det er de barrierene som tas fram igjen hos de som blir gandet?
Finnes det da en kraft som ligger der og venter på at vi skal gå igjennom alt det vi prøver å unngå?
Anonymous
Kan du utdype dine tanker enda mer?
GjenopprettetMedlem
eh..
Vel i våre daglige hektiske liv prøver vi gjerne å unngå de ting som er ubehagelige, for selv å føle at vi har kontroll over livene våres.
I alle fall gjør jeg det til stadighet... Men hvordan skal jeg anngripe denne situasjonen?
Skal jeg be om healing for å klare å unngå det og da gjøre det med ærbødighet?
Eller skal jeg pine meg igjennom det, for ikke å utelate nødvendige erfaringer?
Så tro at alt er godt å velge å ikke gjøre noe ?...
Eller tro at alt som gjøres også er godt å velge å gjøre noe med det ?..
SEO Crawler
At ganding ikke virker på sjamaner, må isåfall være "light versjonen" dere tenker på, dvs sjalusi og negative tanker.
Jeg har lest om flere kraftfulle personer, både sjamaner og andre mystikkere, som har blitt utsatt for slike ting, og enten måtte søke hjelp hos andre eller har måttet kjempe for livet. Det finnes de som evner å utløse svære krefter også her..
GjenopprettetMedlem
"torstein":
At ganding ikke virker på sjamaner, må isåfall være "light versjonen" dere tenker på, dvs sjalusi og negative tanker.
Jeg har lest om flere kraftfulle personer, både sjamaner og andre mystikkere, som har blitt utsatt for slike ting, og enten måtte søke hjelp hos andre eller har måttet kjempe for livet. Det finnes de som evner å utløse svære krefter også her..
Jeg vet ikke helt hvem du refererer til, og orker ikke lese oppover for å sjekke.
Men jeg tror i aller høyeste grad at det har vært praktisert mellom sjamaner.
SEO Crawler
Sjalusi, sinne og smålighet finnes i alle samfunnslag.
Både blant sjamaner og hos de som spiller bedriftsfotball. Bruk leggskinn!
Anonymous
Gand og svart magi er uinterssant av enkle grunner. Det man gir ut til verden gir man til seg selv. tenårene mine gikk ut på pule flest, bruke mest dop, være ufin i kjeften og drekke og herje, jeg slo folk, kalte mora mi hore, faren min mye værre ting og var stolt av det fordi jeg hørte på black metal og ondskap var tøft. Jeg så på ondskapen eller gand om du vil som et konsept jeg kunne komme meg unna med men nei, jeg ble kjempesjuk og sleit skikkelig i værtfall 3-4 år før jeg ble nogenlunde frisk og hadde gjort opp med alle jeg husket jeg hadde forvoldt skade. Kødder du med andre så kødder du med deg sjøl, det arret som andre får får du også. tro meg.
Nå vil jeg bare lukte på blomorna, tillate folk å være og gjøre og føler meg til gjengjeld litt som en fjäder
I LOVE LIFE
VIVA

Anonymous
Husker forresten ei venninne ifra Tanzania fortalte meg at noen hadde gitt kjæresten hennes og henne en voodooforbannelse som gjorde at hver gang hun skulle ta på han så spratt hendene hennes vekk og han klarte ikke å se på henne. Det ble fiksa av moren hennes som drev med en form for "hvit" magi og healet henne. Der kan det også være folk som putter ting i maten slik at du forelska i de. kjærlighetsmagi er vissnok utbredt der.
GjenopprettetMedlem
Har hørt troverdige folk fortelle om besøkende med mediale evner som har tatt med seg ubehagelige eksistenser (les ånder) til deres arbeidsplass og heim som en form for hevn eller trussel. Dette er noe av det mest nedrige jeg kan tenke meg. Ingen må fortelle meg at dette går inn under kategorien "spøk"!
kariw
GjenopprettetMedlem
Før trodde jeg djevelen fantes,fikk liksom inspirasjon fra alle kanter,jeg voks opp med Omen filmene og eksorsisten,og ble vel besatt av ideer om djevelen og demonene.
Min søster drømte engang at jeg var Damien fra Omen.
Nå flere år etter ser jeg den svarte magien fra kirkens hold,som insisterer på at djevelen finnes,og at den som ikke tror på djevelen,han er djevelen.
Det er en slags ond forbannelse,kirken har makten over individet så lenge det tror på og frykter djevelen,da kommer den "naturlige" gudsfrykten frem.
Gammel ond magi,som jeg har hatt mange oppgjør med.
Og vil fortsette å holde den unna sjel å psyke,med gjentatte tromme-reiser,og lesing av nietzche`Slik talte Zarathustra!! (terapi !!)
Kirkelig voo-doo æææææææææsssjjjjjjjj.

GjenopprettetMedlem
Hmmm......interessant tema å lese om.Og mange bra svar. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal si....
Jeg lurer litt på:hvem er det som kaller svart magi for svart,eller derimot hvit? og hvorfor?
Hvor kommer utrykkene fra?
Uttrykket svart magi,kommer faktisk fra det gamle Egypt indirekte,og om omveier via Afrika.
Som Ailo nevnte,så er de negative utrykkene brukt som dødelig maktspråk mot visse kvinner,men også mot hele folkeslag .
Fks. under slavetiden i USA og Karibia ble folk drept for bare å vere mistenkte for svart magi eller
noe slags magi".
Det var for utenforstående et hemmelig språk,en kunnskap og viten som "plantokratene"ikke ville,kunne eller burde forstå.
Det var en verden av gamle ritualer og kodespråk,og noen ganger virket det.
En kopi av en gammel engelsk journal som er meg i hende ,sier at dette var så utbredt,at på nesten hver eneste plantasje eller gods,fanst det en eller annen gammel, svart mann eller kvinne som kunne kunsten om medisinplanter,healing,spå/svartekunst,synskhet,drømmetydning,mytefortellinger etc.
Desse var helt klart farlige mot maktregimet.
Plantasjeeierene var redde desse menneskene yppet opp andre slaver til opprør og revolter.
Desse kunnskapene ble ofte bebyttet av alle "beboerene" på plantasjene,men vis det skjedde "ting" som skadet plantasjeeierene,ble det ofte desse sjamanene som måtte svi.
(sannheten er vel at de ofte ble direkte forgiftet med planter som var ukjente)
Kunnskapene hadde slavene med seg over Atlanteren fra Afrika og stammer fra sikkert helt tilbake til pytonslangegudens tid,minst,,og senere ble desse også blandet med katolisisme eller hva det kunne vere i koloniene ,til de kultene som vi i dag ser i vitalitet over hele regionen.
Og Benin i Vest-Afrika har det integrert i sin statsforfatning,så og si.
Mitt poeng er i grunn å sette spørsmålstegn ved hvem som kalte desse tradisjonene svart magi,og hvorfor?
Var det noen som ville latterliggjøre og bryte ned den sterke forfedrekultusen det rommet?
Men helt klart,svart magi er ikke noe som fører oss framover.Det er jo egotanker,og framkaller frykt og lidelse.
Personlig tror jeg ikke det virker på en person som ikke kjenner til det el. tror på det.
Voodoo , santeria etc har ufortjent fått stempel som "ond magi",men det er en populærvitenskapelig,"vestlig" og svært ensidig framstilling av noe som egentlig er mye større og mer vitalt.
Bare så det er sagt.
(Helt bevisst har jeg styrt utenom ganding og "lokale varianter "her i det jeg skrev her.)
Legger ved et par relativt seriøse linker om afrikansk voudun. Ligger mye info. innpå her som kanskje kan avmystifisere dette litt i allfall.
http://mamiwata.com/
http://mamiwata.com/culture.htmlGjenopprettetMedlem
Jeg har selv opplevd at denne type "svart magi" er blitt sendt mot meg.
Jeg bodde en tid på Zanzibar utenfor Tanzania . En gang jeg var hjemme i Norge noen mnd, før jeg dro tilbake- hadde jeg en av de mest virkelige drømmene noensinne. Den var sterk , jeg var veldig forvirret da jeg våknet- trodde jeg var et annet sted osv. Jeg skal ikke forklare hele drømmen, men det var med en katt som kom etter meg, den bet tak i meg , men jeg ristet den av. Senere har jeg funnet ut at katter i drømme, kan bety svik.
Der nede er det mye sjalusi, og jeg var gift med en derfra- noen som var sjalu på oss.
Da jeg kom ned andre gang, var det mye små krangling og dårlig energi mellom meg og min mann.
Så drømte jeg også at noen angrep meg og min mann, men jeg snudde ryggen til og sa til min mann at lyset ville beskytte oss.
Vi dro derfra og hadde det fint ( en stund da...nå er vi skilt- hehe

)
jeg er overbevist om at det var en forbannelse, eller svart magi som var i sving...dette var før jeg hadde begynt med noe spirituelt arbeid av noe slag .
Poenget med historien er at jeg tror ikke magien/forbannelsen virker hvis man ikke er motagelig.
Jeg mener alle er motagelige i perioder i livet der du er "sårbar", noen i fam. dør eller kjærlighetssorg eller andre ting.
Det går jo opp og ned, ikke sant?!
Sjamaner er jo bare mennesker de og , de kan ha en dårlig dag... men vet hvordan man beskytter seg bedre enn andre , kanskje?
Det er det samme jeg har opplev med "fremmede" energier, som henger ved et menneske , uten at de vet det.
Enteties/ intrusive energies, som det heter på engelsk.
De fester seg hos deg, i tider hvor du er spesielt "sårbar".
Vi må lære å beskytte oss - og være bevisst på at dette kan skje.
Tanker manifesterer seg- også de dårlige !

GjenopprettetMedlem
En heks som drev med svart magi hadde tatt livet av mennesker. Hun gikk senere over til å drive med hvit magi. En prest hadde prøvd å få henne tiltalt for drap. Han provoserte henne med å si at hvis du virkelig kan drepe folk kan du ta livet av meg og? Da anklaget hun ham for oppfordring til mord. Slik må vi forholde oss til den svarte magien. Som det heter: En skal ikke friste tyven.
Dette høres vel enkelt ut?
GjenopprettetMedlem
Jeg syns det er interessant at du Malaika mener/føler at du er blitt "spelled" av noen,uten at du riktig vet det sikkert eller har fått trusler e.l.
Eller vet du mer om kilden til sjalusien mot deg ,enn du forteller her?
Mine tanker om dette,er at vi normalt sett ikke blir påvirket av svart magi mot oss.
Kanskje er det ubevisst vi selv som påfører oss noe av det,gjennom fks. dårlig samvittighet eller frykt for noe konkret?(Law of Attraction)
Eller kanskje er negativ energi rettet mot oss,ikke bevisst,men likevel nok til at det kan sansest av oss på et eller annet vis?
Tenker også at en hver form for magi der vi setter våre personlige ønsker fremfor andre sine,er en for for svart magi. Det vere seg i forretningslivet eller i en missekonkurranse,you name it...
Bare tanker,er ikke så veldig opptatt av dette,generellt.
GjenopprettetMedlem
Jeg vet mer om kilden til sjalusien,
men jeg hadde også samme oppfatning som deg - at man ikke kan bli påvirket...
jeg merket dette "angrepet" veldig sterkt ...
men tror også at det har mer effekt om man har noe i underbevisstheten som kan identifisere seg med
utspringet eller om den sorte " magien" i seg selv er frykt rett og slett.
jeg er ikke redd for sort magi , den overvinnes alltid av den rene kjærlighetsenergien , det vet jeg.