Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Have a friend who has been healed from ADHD by taking the medicine Ritalin.
GjenopprettetMedlem
Healed? blir man egentlig healet da, med å bli avhengig av en pille?
GjenopprettetMedlem
Healed???

Helberede = å gjøre hel

Er det mulig å forveksle helberedet med veltilpasset medikamentregimet?
GjenopprettetMedlem
Ritalin er veldig likt amfetamin. Personer med ADHD blir rolige av dette stoffet. Kjenner mange personer med ADHD som har selvmedisinert seg selv med amfetamin. Ritalin er det statlige godkjente substituttet for amfetamin, nesten som metadon er for heroinister. Tror de som får Ritalin blir roligere, men at det har en healende effekt, har jeg liten tro på. For meg vil healing si at man blir mindre og mindre avhengige av materielle ting. Her blir man hekta på en pille...
GjenopprettetMedlem
Jeg har også en del motforestillinger mot ritalin og hele diagnosen ADHD, men jeg tror samtidig det er greit å ha en litt ydmyk holdning til andres problemer. Jeg kjenner selv mennesker som har fått en bedre hverdag med ritalin - så jeg forsøker å se saken fra flere vinkler...

Det er litt kjedelig når mennesker hele tiden drar slutninger basert på kun egen erfaring... Som alternativ terapeut var noe av det første jeg lærte å ikke sette meg over medikamenter eller leger. Deres arbeidsmetoder er vel utprøvde og grundig vurdert, faktisk. At noen får diagnosen uten å ha den er en annen diskusjon. At det kommer en ny og bedre medisin eller alternativ om en 10 år tid ville heller ikke være overraskende..

Og så må jeg bare skyte en fra hoften: det er ikke alle problemer som kan fjernes med tromme og meditasjon. ;)

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
"Berserk":

Ritalin er det statlige godkjente substituttet for amfetamin, nesten som metadon er for heroinister.

Nei, det er ikke korrekt.
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

"Berserk":

Ritalin er det statlige godkjente substituttet for amfetamin, nesten som metadon er for heroinister.

Er ikke ritalin "amfetamin i pilleform"?

Hva er det da??
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

"Berserk":

Jeg burde sagt at det er min egen tolkning. Slik jeg har sett og erfart, fungerer det slik som dette:
Mennesker med ADHD blir ofte sett på som uro-momenenter i klassesammenheng o.l. Praksisen for en stund siden ihvertfall, var å tilby ritalin. Det jeg mener med at det er statlig godkjent amfetamin, er at det er et legemiddel som er godkjent medisin i slike diagnoser. Jeg har erfaring med div. rusmidler deriblant ritalin og kan si at det ligner veldig på amfetamin. Nå tar vel ikke alle som får denne medisinen slike doser som jeg gjorde, men jeg ble veldig paranoid og fikk angst av denne medisinen. Tror et stoff som gjør dette med en, uansett dosering, ikke er en god nok løsning fra våre leger.

Legger også til denne linken:
http://no.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat
Hvor det står:
"Metylfenidat er et amfetamin-liknende stoff som brukes i medikamenter for behandling av Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) hos barn og voksne. Preparater med metylfenidat markedsføres i Norge under produktnavnene Ritalin og Concerta.

Metylfenidat står på dopinglista til Antidoping Norge, og er også oppført på den norske narkotikalisten."

Jeg tror heller ikke alt kan løses med tromme eller meditasjon, men det trengs en endring av hele personen; en personlighetsforandring. Dette kan oppnås gjennom bl.a. trommer og meditasjon i kombinasjon med bl.a. et riktig kosthold. Dette er mine erfaringer, og trenger ikke være andres. Like fullt er de MINE overbevisninger.
GjenopprettetMedlem
"Ranja":

Hva er det da??

Det er stigmatisering.
GjenopprettetMedlem
ADHD kan fjernes med trommen ,åndenes og sjamans kraft ,trenges ingen ritalin .

ADHD er ikke noe problem sak for en sjaman ,vet jeg .

mye bla,bla uten noe særlig virkning her .

Ta fram trommen og jagg vekk hele ADHD ånden.
GjenopprettetMedlem
My friend used to self medicate himself with amfetamine from the black market. Now he can get his medication legally from the hospital.

He can not function without this medication. I dont know if you can call it being healed, however he can live a regular life.
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

Jeg har også en del motforestillinger mot ritalin og hele diagnosen ADHD, men jeg tror samtidig det er greit å ha en litt ydmyk holdning til andres problemer. Jeg kjenner selv mennesker som har fått en bedre hverdag med ritalin - så jeg forsøker å se saken fra flere vinkler...

Det er litt kjedelig når mennesker hele tiden drar slutninger basert på kun egen erfaring... Som alternativ terapeut var noe av det første jeg lærte å ikke sette meg over medikamenter eller leger. Deres arbeidsmetoder er vel utprøvde og grundig vurdert, faktisk. At noen får diagnosen uten å ha den er en annen diskusjon. At det kommer en ny og bedre medisin eller alternativ om en 10 år tid ville heller ikke være overraskende..

Og så må jeg bare skyte en fra hoften: det er ikke alle problemer som kan fjernes med tromme og meditasjon. ;)

Fagerhjul

Tycker inte heller att piller är någon särskilt god permanent-lösning. Kan nog funka bra som en akut-lösning men känns ju kanske lite trist å få en livstidsdom på tabletter för å kunna fungera normalt. Jag ska nog skjuta lite från höften jag å ;D acceptansen för piller i förhållande till trumma och meditation är mycket högre i dagens samhälle och det läggs ner bra mycket mer tid till å utforska pillrens möjligheter än trummans... Och den nya och bättre medicinen för att behandla ADHD som kommer om 10 eller 20år kanske inte är ett piller...
GjenopprettetMedlem
I saw that this diagnosis has been discussed before.
GjenopprettetMedlem
Pille er ikke helbredelse

pille er å påvirke nervesystemet
GjenopprettetMedlem
I belive in medication for some illnesses. I guess we need a medical doctor here in the zone to get more information on medication.
GjenopprettetMedlem
"Rincewind":

Jag ska nog skjuta lite från höften jag å ;D acceptansen för piller i förhållande till trumma och meditation är mycket högre i dagens samhälle och det läggs ner bra mycket mer tid till å utforska pillrens möjligheter än trummans... Och den nya och bättre medicinen för att behandla ADHD som kommer om 10 eller 20år kanske inte är ett piller...

Bra skutt  :biggrin:
Helt enig! Og vi krysser fingrene for at den nye med ikke er piller.

Fra folkehelseinstituttets sider:

"Nyere forskning tyder på at arveligheten særlig knytter seg til gener som styrer omsetningen av signalstoffet dopamin i hjernen.
Ref. Faraone m.fl. 2005.

Dopamin har betydning for vår evne til å lære at det er sammenheng mellom egen atferd og hendelser i omgivelsene. Dopamin er også involvert i hjernens regulering av oppmerksomhet og atferd. Når dopaminomsetningen ikke fungerer som den skal, kan barnet få problemer med å styre oppmerksomheten og oppføre seg i henhold til vanlige sosiale regler for atferd. Dette er en forenklet framstilling, men medikamenter som demper symptomene på ADHD (se nedenfor) virker på bl.a. dopamin."

Så Dimi: denne ånden har et navn som heter "dopamin". Når vi skal snakke om sykdommer og behandlingen av den blir det helt utrolig rotete å kalle alt for "ånden". Det blir en fellesbetegnelse som gjør at vi ikke skjønner noe som helst.

En sjamanistisk måte å behandle dette på i 2008 vil ikke nødvendigvis være å "tromme ånden vekk". Det må være kunnskap, det må være gjennomtenkt og ikke minst holistisk!
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":

I guess we need a medical doctor here in the zone to get more information on medication.

De samme legene som får betalt for å si at det er bra? Hmm...
GjenopprettetMedlem
Have you never talked to a good medical doctor?

I know many.
GjenopprettetMedlem
Jeg registrerer at det hevdes at Ritalin gjør "jobben" som kroppen normalt skulle klare i forhold til regulering av dopamin-nivå, men jeg har fortsatt tilgode å finne beviser for at dette virkelig skjer. Det jeg har erfart, sett, hørt og lest er at Ritalin i noen tilfeller bidrar til en mer alment aksepert sinnstilstand.
Jeg har heller ikke funnet/fått noen form for informasjon om årsaken til dopamin-regulerings problemet.

Når det gjelder holistisk tenkning satt i system referer jeg gjerne (til det kjedsommelige) til nettbasert IP.
GjenopprettetMedlem
Kan EFT hjelpe?  http://uk.youtube.com/results?search_query=EFT&search=Search
GjenopprettetMedlem
Do you know what others with the diagnosis ADHD are doing?

I only know one person with this diagnosis.

Peace to you.
GjenopprettetMedlem
I once tried one pill of ritalin and could not sleep for two days, however my friend who has ADHD sleeps on this medication.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":

Have you never talked to a good medical doctor?

I know many.

Of course i have. I'm sorry if i've acted arrogantly and like a "besserwisser" in this topic, but it is only because it stirs up many emotions in me. I feel that doctors, many of them anyway, are to quick to give somebody a prescription. And instead of solving the real issue, they are just curing the symptoms. For me that sounds like they are suppressing the bodys way of telling you that something is wrong. In my experience of what happends when you are doing that, is that other symptoms will appear. Then the doctors give you more medication and then you are on the roll. My sister had back-pains and ended up with a plastic bag full of different kinds of medication. One for the pain, another for the side effects of the pills for the pain and so on. That is not real doctoring to me.
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

Fra folkehelseinstituttets sider:

"Nyere forskning tyder på at arveligheten særlig knytter seg til gener som styrer omsetningen av signalstoffet dopamin i hjernen.
Ref. Faraone m.fl. 2005.

Dopamin har betydning for vår evne til å lære at det er sammenheng mellom egen atferd og hendelser i omgivelsene. Dopamin er også involvert i hjernens regulering av oppmerksomhet og atferd. Når dopaminomsetningen ikke fungerer som den skal, kan barnet få problemer med å styre oppmerksomheten og oppføre seg i henhold til vanlige sosiale regler for atferd. Dette er en forenklet framstilling, men medikamenter som demper symptomene på ADHD (se nedenfor) virker på bl.a. dopamin."

Kjenne at æ lar mæ provosere - nyere forskning mæ ræ*a! Ja det stamme liksom fra genan dette uten at dem si nåkka om korsjen dem har kommet frem tell det! Nok et klassisk eksempel på kosjen nyere"forskning" sleike medikamentregimet opp etter ryggen for å få bevilga mer penga tell slik liksomforskning...

Og det her; http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0 e folkehelseinstituttet freidig nok tell å kalle et fakta ark.
GjenopprettetMedlem
Thank you for sharing your knowledge.

Peace and love to you.