Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
Æ lure på hvilke side av kroppen som e den maskuline
og den feminine siden. Har hørt at den maskuline e den som tar imot, dvs den venstre siden.
Den høyre gir, og e den feminine siden. Det finnes sikkert mange versjoner.
Blir glad visst noen kan forklare meg det, og fortelle koffår de mener det de sier.
GjenopprettetMedlem
Den maskuline siden er på høyresiden, og står for handling. Den er relatert til venstre hjernehalvdel, og det har med intellektet å gjøre. Muligens er det denne siden som gir, men det er jeg litt usikker på.

Den feminine siden er på venstresiden og står for føleleser. Den  er relatert til høyre hjernehalvdel som er mer åndelig. Muligens har dette med å ta imot å gjøre. Men man kan jo gi fra denne siden også, så der er jeg litt usikker.

Det er vanlig i healingsirkler at deltakerne skal holde hverandre i hendene på den måten at høyre hånd vender nedover for å gi, og venstre hand vender oppover for å ta imot.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Heidididi

Vet du at det finnes feminine og maskuline healingsteiner for sjamaner?

Jeg fikk F og M, når jeg var på Alternativmessa i Bergen, og de er kraftfulle - akkurat som om de tiltrekkes av hverandre.
Så rart?

moskus :shyone:
GjenopprettetMedlem
Var det sånne Boji-steiner, Moskus?

De har hovedtema polarisering...altså jobber med temaet to sider av samme sak.
De jorder og gir kraft og energi.

De kan også være androgyne, altså at hver stein inneholder begge de polariserende krefter.

De du har er tydeligvis en maskulin og en feminin.
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":

Den maskuline siden er på høyresiden, og står for handling. Den er relatert til venstre hjernehalvdel, og det har med intellektet å gjøre. Muligens er det denne siden som gir, men det er jeg litt usikker på.

Den feminine siden er på venstresiden og står for føleleser. Den  er relatert til høyre hjernehalvdel som er mer åndelig. Muligens har dette med å ta imot å gjøre. Men man kan jo gi fra denne siden også, så der er jeg litt usikker.

Det er vanlig i healingsirkler at deltakerne skal holde hverandre i hendene på den måten at høyre hånd vender nedover for å gi, og venstre hand vender oppover for å ta imot.

Mvh Stridshjelp

Det er kanskje flere forklaringer, men jeg har blitt forklart og praktiserer ut fra det Stridshjelp skriver.
Den høyre er maskulin (gir) og venstre den feminine (tar i mot/tar inn)

RITA  :wub:
psbot [Picsearch]
ja, det e som æ sier, mange forsjellige meninger om dette. Kor har dokker henta meningene dokkers fra?
GjenopprettetMedlem
Jeg husker ikke hvem det var som lærte meg det - men det er for meg det som føles riktig. Antagelig fordi jeg er høyrehendt - jeg har en venninne som er venstrehendt og hun praktiserer motsatt.

Som sagt så er min høyre hånd (side) den jeg gir med, og venstre hånd (side) den jeg tar inn/får

RITA
GjenopprettetMedlem
Flott å få navn på healingsteinene, Inger Lise.
Jeg leser i forklaringen som følger steinene at M skal holdes på venstre side, og F på høyre side. Men for meg blir det bakvendt for min feminine side, den jeg mottar med er den venstre og min maskuline side er på høyre, den jeg gir med. Sånn er det visst med energier også.

Hvor jeg henter info fra Heididi?
Første gangen jeg hørte om dette var i Lofoten, på livskunstskolen. Kanta, læreren, snakket om vår feminine og maskuline side - hhv venstre og høyre, og at vi skulle prøve å finne ut styrkeforholdet mellom disse, og evt. forene energiene, slik at vi var i balanse.

Vi gjorde mange interessante funn, via trommereiser, dans, drama, og selvfølgelig malte vi - og samtalte om det vi fant ut. For det er viktig å gjøre egne erfaringer, ikke sant?

moskus
GjenopprettetMedlem
Innen den energilæren jeg har lært fra Bob Moore er høyre den maskuline siden og venstre den feminine. Energien kommer inn fra venstre - inn i kroppen og systemet. Den feminine sida er alså den inntagende og maskuline utadgående. Hva som er giverhånda innen healing er ulikt fra person til person, men jeg har opplevd at for mange er høyre giverhånda. Energistrømmen går nedover kroppen på høyre side og oppover på venstre.
Anonymous
Hvor har meningende kommet fra ?
når det gjelder healingsirkelen var det intensjonen som forklarte meg at vi sender med høyre å tar imot med venstre
når det gjelder hjernehalvdeler er min erfaring fra silva kurs som passer med det stridshjelp forklarer  :wub:
GjenopprettetMedlem
Når man er usikker på hvem side som man gir med og hvem side som man tar i mot med...finns det en metode å finne ut det på?

Jeg har ikke tenkt så mye på det når jeg healer...opplever at jeg får impulser om hva jeg skal gjøre og har tillit til det. Men det hadde vært kjekt å visst!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Många olika svar och infallsvinklar  ;)

Min reikilärare Åsa Granskär och den danske kinesiologen Olav Nielsen, lärde mig att den vänstra sidan av kroppen hörde ihop med det feminina och mamman... Den högra sidan hörde ihop med det maskulina och pappan.

MEN... Joel Lundgren, praktiserande inom TCM (traditional chinese medicin) sa precis tvärtimot och så ser man det tydligen i Kina; den vänstra sidan hör ihop med pappan och t.ex. lungorna... den högra med mamman och t.ex. mjälten (milt).

Så... Inte så lätt att veta precis då!  :biggrin:

Inom neuro-psykologin säger man ju att den högra hjärnhalvan (som ju hör ihop med den vänstra sidan av kroppen) hyser våra kreativa och konstnärliga sidor... och i den vänstra hjärnhalvan (som styr den högra delen av kroppen) har vi de kognitiva funktionerna. Kan DET styra hur man sett på manligt och kvinnligt i västvärlden? Och att man INTE ser maskulint och feminint på det sättet i Kina och därför har omvänd ordning? Tja... bara en tanke

Det måste ju gå bra - eller kanske rent av är allra bäst? - att göra en resa till andevärlden och fråga om detta. Jag kan mycket väl tänka mig att det är olika för olika människor (som med mycket annat), så... kanske man kan inkludera den frågeställningen, när man jobbar helande med klienter...?
SEO Crawler
"Orre":

Inom neuro-psykologin säger man ju att den högra hjärnhalvan (som ju hör ihop med den vänstra sidan av kroppen) hyser våra kreativa och konstnärliga sidor... och i den vänstra hjärnhalvan (som styr den högra delen av kroppen) har vi de kognitiva funktionerna.

Hei, Orre, takk for sist!

Jeg mener å ha lest at majoriteten av japanesere har motsatt høyre/venstreinndeling enn vestlige.
Husker ikke hvor jeg har lest det (antakeligvis under mine brokete studentkarriere), men kom på det når du skrev om TCM og forskjellene der..

Jeg skriver det bak øret og skal se om jeg kan finne informasjon på dette.

(Jeg mener også å huske at høyre/venstreinndelingen varierer noe også innen befolkningen, slik at en viss prosentandel også her i vesten har "motsatt")

Selv har jeg en kvinnelig hjelper på venstre side, og mann på høyre.
Vendt mot nord, kommer kvinnen i vest og mannen i øst.

Det kan være interessant å eksperimentere med "vekselpust", ala yoga
Stenge høyre nesebor, slik at pusten går igjennom kun det venstre.
Da vil høyre hjernehalvdel bli den som jobber
Og motsatt

Har dere merket at man som regel puster mer med det ene neseboret enn det andre, det er nesten alltid mer luftstrøm i ett på bekostning av det andre? Og at dette igjen har direkte tilknytning til bevissthetstilstanden...
GjenopprettetMedlem
Her må eg få avbryte i mi vantru og utbryte som vår gode vakthund: TØV! :lol:
Holde hjerne og kjønnet adskilt så går alt så mykje betre.
Og kva vis eine bihola er for tett i lang tid?
Vil eg endre karakter??
Går oksygenet rett i hjernehalvdelen??
Faktisk fins det folk som har speilvendte innvollar,tenkt på det?HæH?
Orsak vis eg ikkje tolka dette rett,men eg finn det ein smule skjematisk.
Eg er våryr.
GjenopprettetMedlem
Jag tror, som sagt, att det kanske är allra bäst att göra en resa till andevärlden och fråga om detta:

Om det är så... ?
Om det är så för den klienten, som man jobbar med... ?
Om det är viktigt över huvud taget...? (vilket jag själv inte är så säker på)
Vad man kan använda informationen till?

Jag kan mycket väl tänka mig att det är olika för olika människor (som så mycket annat), så... jag skulle i såna fall inkludera den frågeställningen i arbetet. Shamanism är ett digert arbete.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Retting: VRØVL!
GjenopprettetMedlem
Ja... jag tänkte väl... VRØVL heter det ju  :lol:
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

"Final Tribe":

beklager! :icon_lol:  Vrøvl blir liksom litt sterkare. Tøv betyr at eg aksepterer det,knappast.
Passopp,har du to hjernehalvdeler som samarbeider??
SEO Crawler
Jeg skal tegne det, vent litt.

Først et mye brukt sitat fra en mann med et vanskelig navn.
Klipp det ut og lim på kjøleskapsdøra, Passopp.

"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."

Arthur Schopenhauer
German philosopher (1788 - 1860)

Så til vrøvlet:

Det med hjelpere var fra min indre mytologi, og har først og fremst betydning for meg. Høyre, venstre...jeg tror ikke på noen regler, der heller.

Pustens betydning er velkjent for alle som har satt seg inn i kunnskaper om subtil østlig anatomi.
Et stort tema jeg kan lite om. Det ene neseboret leder luftstrøm som aktiverer en "maskulin" og det andre en "feminin" subtil energibane. Målet er ofte å balansere disse perfekt for å samle dem i midten i hovedenergibanen.
Jeg kan ikke all verden om dette, men dette fins i en rekke forskjellige mangetusenårige østlige tradisjoner.
Manipulasjon med pusten for å påvirke kropp og sinn er et velkjent fenomen innen f.eks yoga

Blant skeptikerne (fellesbetegnelse på folk som investerer en uhensiktsmessig stor del av selvfølelsen på å raljere over andres uvitenhet, i den grad at det langt overgår evnen til å komme med noe selv), påpekes det ofte at de subtile energisystemene er kartlagt tidvis nokså ulikt i forskjellige tradisjoner. Dette kan sikkert forklares på flere vis, men når vi husker at dette i utgangspunktet er - nok en gang - subtil fysiologi, og dermed vanskeligere å måle og veie, så kan vi skjønne at disse systemene kommer fra menneskelig persepsjon, som - selv når den er kraftig utviklet til det ekstrasensoriske - ikke er feilfri.

Man kan kanskje si at det er et menneskelig fenomen å danne modeller etter beste evne, og benytte dem i den grad man finner at de virker.
Hvis kunnskapen blir feilfri, er vi blitt guder, og den menneskelige miseren kan opphøre.
Dette har sålangt ikke skjedd, og vestlig vitenskap har heller ikke vært oss til hjelp her, oftest tvert imot
Vitenskapens problem er at den har flyttet løsningene ut, alt skal løses utvendig. Det kan ikke gå, og da kommer projeksjonene.

Skeptikervrøvlet, om enn tidvis nødvendig en kaospreget (u)virkelighet, kan dermed kanskje kalles for et etnosentrisk fenomen, siden den så ofte benyttes til å latterliggjøre gamle tradisjoner som akupunktur og yoga

Hva gjelder hjernehalvdelene: At de i enkeltmennesker samt hovedandelen av befolkning i andre kulturer kan være "motsatt" av vår vanlige høyre/venstreinndeling, er jeg tilnærmet helt sikker på (å ha lest) Men jeg har ikke lyktes å finne hvor. Jeg har aldri lest, og ei heller selv ment, at dette har noen som helst betydning rent praktisk

GjenopprettetMedlem
Takk Torstein  :respect: for den fine tegningen ;)

Virker på meg som at vi egentlig er enige her...  :beer:

Venstre - hva du er gitt.
Høyre - hva du gjør med det du er gitt.

:icon_cool:

"Final Tribe":

"Passopp":

"Final Tribe":

beklager! :icon_lol:   Vrøvl blir liksom litt sterkare. Tøv betyr at eg aksepterer det,knappast.
Passopp,har du to hjernehalvdeler som samarbeider??

Passopp??  :innocent2:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Takk for fyldig svar med skarpe klyp i flesket,Torstein. :wub:

Eg vil imidlertid ha meg fråbedt å kallast etnosentrisk fordi om eg set spørsmål ved mange tusenårige østlege tradisjonar. >:(
Det er ingen bevis for at alt som har foregått dei siste 10.000 år i Østen eller andre stader er gangbart eller valid i dag.
Dei prøvde seg fram,td. ayurvedafolka også,og ikkje alle fekk den rette dosen,sikkert?

Ein god del gamle metoder for velvære er også forkasta,td. trepanasjon og demonplukking med påfølgjande opptreningsperiode...
Tider forandrer seg,og med eit også aukande antal indigoborn skal me ikkje vere så bombastisk sikkert på at alle tradisjonar er gode tradisjonar?
Grøsser også ved å høyre at dei fleste i dei fleste kulturar utanom vår? muligens har ein omvendt hjernehalvdelinndeling.
Er dette etnisk eller tillært? Blir då østens tradisjon feil for oss?
Er det derfor mange går i spinn psykisk,fordi dei aktiverer motsatt hjernehalvdel av det dei trur?
Dette er alvorlege greier,gitt..... :razz:
Kva skjer eigentleg når eg er tett i eine bihula i lang tid?
Jo,eg kompenserer.
Kroppen kompenserer.
Det gjer den,heile tida.

(må vel få lov å seie det eg meiner...)
SEO Crawler
Det kan være den der "vrøvl" som tester hvorvidt man tar noe personlig eller ikke  :innocent2:

Mye av det noen kaller "vrøvl" er meningsfylt for andre.
En del ting kan vanskelig synes å være annet enn vrøvl
og andre ting igjen tar vi helt uten betenkning for god fisk.

Alt dette skyldes automatiserte programmeringer i sinnet, og tillært, vanestyrt persepsjon.
Dette drister jeg meg til å påstå. Dvs, jeg føler ikke den påstanden er spesielt dristig
men vil heller ikke unndra meg selv fra dette

Det som er skrevet kan en sjelden gang være inspirert fra et sted før tanken.
Men som regel har det sitt opphav i sinnet, og er dermed styrt av en rekke ubevisste forutsetninger.

For noen blir en "velskreven" setning automatisk troverdig, for andre automatisk juks og bedrageri.

Men såkalt godt språk har ingenting med visdom og innsikt eller fravær av dette å gjøre.
Det speiler kun en interesse for bøker, i større eller mindre grad.

Dette er sinnets funksjon. Vi dømmer automatisk og refleksivt hvert sekund, i hvert møte og i all kommunikasjon.

Noen sier at man finner friheten når man ikke lenger tror på sinnet/stemmen i hodet/tankene.

Krishnamurti er sitert på å ha sagt: "This is my secret: I don`t mind what happens"
Mind betyr sinn, men i denne sammenhengen kan vi bruke ordet "bryr". "Jeg bryr meg ikke om hva som skjer". Betydningen av setningen kommer bedre frem hvis man oversetter den friere: "Jeg aksepterer til enhver tid det som skjer"

I det eldgamle zenskriftet Hsin Hsin Ming heter det "For eller mot er en sykdom på sinnet"
Egosinnet dømmer alltid for eller mot. Slik er det, det er vanskelig å la være, men viten om dette er
en god ting å ta med seg

Kan man gå en hel dag uten å være i innvendig krig med det som skjer, eller ha en kontinuerlig innvendig reaksjon for eller mot? Send meg i så fall en pm, jeg vil gjerne lære  :biggrin:

Jeg kan som nevnt ikke finne den boka om hjernehalvdeler og japanesere. Mener det var i et fordums psykologipensum. (Jeg hadde vel halvveis håpet noen skulle kunne bekrefte det her inne)
Såvidt jeg husker var det hele kun nevnt som et fakta vedrørende menneskekroppen og hjernen, og i liten eller ingen grad om sinnets funksjoner. Jeg mener å huske at de hadde noe større andel av venstrehendte i Japan, men føler meg på gyngende grunn uten kildematerialet...

For egen regning så tenker jeg høyt om kloden, og i hvilke grad forskjellen mellom sørlige og nordlige halvkule kan påvirke menneskene.

Hva har så alt dette med maskulin og feminin side å gjøre?

Den maskuline siden hisser seg opp, og nærmer seg det å love alle og enhver juling, mens den feminine prater, prater, prater og forklarer  :razz:  :lol:
GjenopprettetMedlem
Personleg? Ja? :innocent2:

Ting skal jo ikkje berre vere meiningsfylte,dei skal vel virke også?

Kva som er godt språk,veit ikkje eg,men eg har sett dei fleste av oss svelgje velsmurte tulleteser her inne før.
Og meir alvorlege ting.(før td. Passopp si lampe lyser raudt)
Det er godt å finne friheten når ein ikkje lenger trur på stemma i hovudet. Men med frihet kjem vel også ansvar?
Egosinnet dømmer for og mot,men egosinnet,godtek det ikkje også gjerne det som er mest behageleg til ei kvar tid?

Når det gjeld sørleg og nordleg halvkule,korleis det påvirker menneska,kva tenker du då på?
Kvar me befinn oss?
Golfstraumen sine rørsler?
Kvar me vart fødd?
Eg vil heller høyre om kva du meiner om spørsmåla eg nettopp spurte deg?
Eg tykkjer du har ein typisk alternativtenkjande sine vanestyrte persepsjon omkring spørsmål omkring det du trur  :)på.
Du formulerer deg som vanleg godt,men innhaldet er som å ete suppe med gaffel for ein vitebegjærleg person som meg.

Og så må du legge merke til at eg for det meste spør,om enn på min noko defekte måte...
GjenopprettetMedlem
"torstein":

Krishnamurti er sitert på å ha sagt: "This is my secret: I don't mind what happens"

Interessant. Så er det vel derfor han og hans likesinnede synes fullstendig ute av stand til å ta et standpunkt om hvorvidt folkemord, konsentrasjonsleire, de uhyrligste forbrytelser mot menneskeheten er godt eller dårlig. They just don't mind.
SEO Crawler
"Passopp":

"torstein":

Krishnamurti er sitert på å ha sagt: "This is my secret: I don't mind what happens"

Interessant. Så er det vel derfor han og hans likesinnede synes fullstendig ute av stand til å ta et standpunkt om hvorvidt folkemord, konsentrasjonsleire, de uhyrligste forbrytelser mot menneskeheten er godt eller dårlig. They just don't mind.

Og hvor tar du så dette fra?

Likesinnede? Hvem er det?

Her kan det virke som du er fullstendig usaklig, og ikke har belegg for det du skriver.
Dokumentasjon påkreves!

8)