Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Å skrive om egne erfaringer kan ikke være galt i noen forstand her i landet, for vi har ytringsfrihet. Vi har lang tradisjon med det at skriftlig fremstilling går foran og forandrer mennesker og samfunn. Slik bør det være.
Så det eneste gale med å skrive om egne erfaringer med enteogener, kan være at man innrømmer å ha begått lovbrudd, om man har loven som sin målestokk for riktig og galt. Loven kaster et illegalt lys over den praksisen og derfor blir omtalen også farget av det.
Enteogener kan sikkert også være sitt eget villspor og ikke bare et skritt inn i selve mysteriet, det som kan gjøre at vi kaster fortøyningene i det trygge og seiler avsted ned livets mektige elv.
Er ikke livet en mektig elv lenger? Er det blitt en bakevje? Hva gjør man da? Tar ei rotbløyte, som noen kaller det? Eller en annen og mer oppløftende rus, om den finnes? Jeg aner at den finnes, uten at jeg vet mer enn det jeg leser.
Min måte er å leve i naturen, meditere under furuene, løpe i dalene, vandre på viddene, opp til den høyeste fjelltoppen og ned på baksiden av den, til dit elven begynner. Der legger jeg med ned ved bredden og seiler avsted med sangen i elvestrømmen og søker ikke visjoner, men stillheten. Det ikke å være i behov og mangler.
Møtet med Det Ville er min rus og egodøder. Mysteriet er en annen dimensjon enn det ordinære. Det kan ikke brukes opp, som alle ordinære ting og tanke, som all rus begeistring, som håp og håpløshet.
Går det så an å snakke med Gud? Det går an. Men da må hverdagspråket tie. Da begynner dialogen som nærer Drømmen. Drømmen kan bli en visjon av det høye.
I vannmannens tidsalder er det for mye mental virksomhet og tenkning, for mange tanker og altfor få begir seg inn i eventyret som kan inntreffe der man telter ved et stille vann. Neste morgen kan en reverumpe vise veien videre.
En gang må alle våge å forlate kartet og turistfornuften i egen livsvandring.
Reven
knunett2
Vi har ytringsfrihet i Norge, og følgelig har alle anledning til å opprette egne hjemmesider hvor de forteller om alle sine erfaringer, eller delta i alle de fora på nettet som er viet til salg, spiritualitet, oppskrifter og rekreasjonsbruk. Dette er ikke en debatt om ytringsfrihet. Spørsmålet er om Sjamansonen som en seriøs formidler av sjamanisme skal legge seg på en linje som ikke oppmuntrer til misbruk. Den beste måten å gjøre det på er å gi generelle faktaopplysninger om enteogener, og så henvise genuint interesserte mennesker til healere som har lang erfaring med psykoaktive planter.
Mange lar seg påvirke av lovens lange arm, men jeg har i yngre dager brudt loven så ofte at min omtale av enteogener er ikke farget av loven. Men jeg tar hensyn til etikk og medisinske argumenter, og etter selvstendig vurdering av juridiske argumenter seg jeg at mange av dem, men langt fra alle, har en del for seg.
Jeg synes synd på mennesker som lever livet etter et kart... De kan ikke ha hatt bra karma.
Nye lesere vil kanskje ikke skjønne konteksten når vi har tre tråder om samme tema, så kanskje vi bør samle oss litt?
Sensis [Crawler]
Hvilke medisinske argumenter tar du hensyn til? De som kommer fra dem som pleier de innlagte på Gaustad, eller de som kommer fra representanter fra tradisjoner som har drevet med entogener og medisinplanter i generasjoner?
Sist sommer traff jeg en sjaman fra Peru. I årevis hadde han bodd alene i Amazonas, levd av det som vokste der. Der gikk han i lære på tradisjonellt vis. Studiet var å lære seg plantenes kraft, gjennom meditasjon over dem og samtale med dem, og så spise og fordøye dem.
Og lærdommen fikk han inn gjennom blodet, i blodets møte med hjernen og hjernens møte med kraften og plantenes agenda, samt i møtet med sjelenes agenda.
Det er mye mer interessant å samales om å finne mer ut om dette enn å skrive opp og ned om de etter hvert så ganske trivielle advarsler og fakta om hva som er lovlig eller ikke lovlig i Norge akkurat nå.
Om man vil undersøke medisinplanter kan man bare dra dit lovene er annerledes enn her i landet. Så for en søker og eventgyrer er dermed den debatten så godt som død..
Sjamanen fra Pera fortalte forresten om medisinplanter i en større sammenheng enn enteogener. Så den meningsutvekslingen vi har her er kanskje for smal og det på grunn av vår uvitenhet. For han fortalte om andre planter med en slik healingkraft, at ajahuascha ble som munnvann å regne.
Det er mye vi "barn" her i nord ikke kjenner til om kunnskapene og kraften i sjamansonen.
I min bok har jeg forresten nevnt litt om samisk bruk av entheogener, en referanse fra gammelt, som også M. Eliade nevner i sin fete bok om sjamanisme, samt også en fersk referanse fra en praksis drevet av en noaidi i Nord-Sverige.
Så tradisjonen med entheogener finnes også på nordisk grunn, om man vil kalle Sameland for Norden da.
Mvh Ailo
knunett2
Jeg tar selvfølgelig hensyn til all den gode vitenskapelige dokumentasjonen som viser at tradisjonelle animistiske healere fra Peru eller andre land, er i stand til å guide plantereiser på en måte som er medisink og etisk forsvarlig. (Akkurat på Gaustad er det, eller har det vært, en psykiater som vet mye om LSD-terapi, holotropisk pusting og sjamanisme.)
Reis til Peru i stedet for å les om enteogener på nettet!
Stor hilsen
Andreas
Sensis [Crawler]
Jeg har bare ett problem med vitenskaplig dokumentasjon på dette området. Den er ikke i stor grad skrevet ned og presentert som vitenskaplig dokumentasjon. Den er presentert som tradisjon. Og uten praksis lærer man ikke tradisjonen å kjenne.
Jeg skal til Peru og treffe den sjamanen i skogen der i november. Blir du med?
Ailo
knunett2
For meg er Fleinsopp nærere enn Ayahuasca, så jeg har spart opp penger til å reise til Mexico i stedet. Men takk for tilbudet. Så vidt jeg vet skal Lasse til Peru i sommer. Det er veien å gå: praktisk erfaring med serisøe healere.
Klem,
Andreas
knunett2
Den vitenskapelige og medisinske dokumentasjonen er allerede god nok til å holde i rettssaker i blant annet USA, Brasil og Holland. Det er tilstrekkelig for meg. Men spørsmålet mitt er: Bør Sjamansonen være åpen for personlige historier om enteogener?
Sensis [Crawler]
Sjamansonen er laget for å presentere sjamanisme i bred forstand og for at enkeltpersoner skal kunne ha et forum for å ytre seg om sine egne og lese om andres erfaringer med sjamanenes verdensarv, deriblant også entheogener.
Det står forresten som et "program" på forsiden...
Mvh. Ailo
knunett2
Da er saken grei. Lykke til!
Vennlig hilsen
Andreas
Sensis [Crawler]
Jeg tror at med kunnskap om gode og levende sjamantradisjoner blir sjansen mindre for at alt det du skriver om og frykter skal skje, ikke skjer.
Og jeg skriver ut fra tillit, ikke frykt.
Jeg er har den oppfatning at vi mister ikke kraftdyr og kontakten med dem så lett, det er nærmest umulig, for de er med i den store plan som hjelper oss alle videre.
Det kan være de blir unødvendige. Det kan skje når større krefter med dypere innsikt enn det kraftdyr har, guider oss videre.
Mvh Ailo
Sensis [Crawler]
Hei.
Jeg har ikke så mange visjoner for fremtiden.
Men jeg vet at innsikten i sjamanisme vokser, det ligger som i sakens natur, så fortsatt driver jeg på med å forstå tradisjoner og teknikker. Det er forskjellige nivåer i dette, som i alt annet og underveis blir utfordringene og mulighetene stadig mer subtile.
I det siste har jeg også tatt ett sprang, som har gitt med nye ny innsikt, som har snudd opp ned på mye av det jeg trodde jeg visste. Spennende...i alle fall for meg.
Blomsten er utilfreds med ikke å blomstre...
Mvh Ailo
Sensis [Crawler]
Hei,
Jeg bruker datoen nærmest som et håpfyllt fyrtårn som lyser vei i tidens opprørte hav.
Fra mitt ståsted er det jeg nettopp skrevet til deg er av mer betydning enn mine tanker om fremtiden og mine visjoner frem mot denne datoen.
Mitt tips er at du kan finne mye mer info i en bok om Mayaprofetiene. Du finner mye stoff om dette på nettet.
Mvh Ailo
knunett2
Hei hei,
Det er fint Ailo at du har tillitt til at ungdommer ikke vil misbruke opplysninger om Piggeple og Fluesopp. Mange foreldre føler sikkert at det er betryggende.
Når det gjelder kraftdyr, kan hver enkelt selv føle om de mister noe av kontakten med dem dersom de utleverer fortrolige erfaringer til fremmede, men hvis du mister kontakten med ett, så kan du få et annet i stedet. De er rundt oss uansett, og vil hjelpe oss der vi er.
hilsen
Andreas
Sensis [Crawler]
Jeg tror ikke det er så lett å miste skontakten med kraftdyr heller. De er en del av den store plan, og skal hjelpe oss videre. Der er der uansett om vi føler dem eller ikke.
Men de kan forsvinne. Men ikke før jobben er gjort. Da kan hjelpere med større visdom og innsikt enn kraftdyrene ta på seg oppgaven med å lage oss til fullstendige og hele mennesker.
Og Andreas, om vi ikke skal krangle, kan vi vel praktisere mer sammen?
Mvh. Ailo
knunett2
Hei,
Jeg ble litt trist av krangel-beskjeden din. Jeg vil derfor understreke at jeg argumenterer, jeg krangler ikke. For hvorfor skal jeg det? Dette er bare argumenter. Jeg prøver å være sakelig, og kan ikke se at jeg har skrevet noe som minner om krangel, men jeg beklager likevel hvis jeg har uttrykt meg på en måte som kan misforståes, kanskje det er nettet som medium som gjør at ord virker annerledes enn de er ment.
Men kanskje noen smileys vil hjelpe, det er noen fine her:

:icon_smile:
Vi kan gjerne praktisere mer sammen, men når det gjelder enteogener som Fleinsopp vil jeg, som du vet, helst gå i lære hos mazatek-indianerne, ikke for å ape etter dem, men for å lære det mest grunnleggende om hvordan man kan holde seremonier til ære for denne læreren. Hvis du vet om andre tradisjonelle healere som kjenner til Fleinsopp og som bor nærmere enn Mexico, så jeg vil jeg gjerne vite det. Jeg liker nemlig ikke å reise med fly halve jorden rundt. Jeg er ganske stedsbunden.
Fred og alt godt!
Vennlig hilsen
Andreas
Sensis [Crawler]
Jeg vil helst praktisere med tromme eller stillhet som hjelp, det andre er mindre aktuellt. Men jeg beklager at mine poenger visst må være litt uklare. For de nådde ikke frem. I alle fall grep ikke fatt i det jeg syntes var mest facinerende og levende, som veier til å transcendere jegmegfølelsen, og de uttrykkene vi alt behersker og meningen vi tror er de dypeste innsiktene. Jeg syns jeg snakket ut i løse luften.Og slik kom kanskje lysten til å krangle fra meg selv...
Og nå er jeg på vei ut i skogen.
Mvh Ailo
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle
Jeg tror at shamanismen har overlevet ca 20.000 år, fordi vi er gode til at tilpasse os i de samfund vi end måtte befinde os i. Vi behøver ikke leve i fortiden men kan udemærket bruge nutidens færdigheder, samt en kombination af fortidens ritualer. På den måde skaber vi en fremtidens vidom, som vi kan give videre til vores arvtagere.
Hilsen Shamanen

knunett2
God morgen!
Til Ailo (og alle andre selvfølgelig):
Du snakket nok ut i løse cyber space, og det er nok min ”feil”. For meg er nettet ganske åndsløs, og derfor bruker jeg det kun som et analytisk redskap hvor jeg er saksfokusert. Det du prøvde å si kan derfor å ha gått meg hus forbi, og følgelig har vi sikkert snakket forbi hverandre.
Likevel fastholder jeg at det er uansvarlig å formidle positive erfaringer med meget sterke enteogener som Piggeple eller Belladonna på et åpent forum som kan inspirere umodne mennesker til å eksperimentere på egenhånd. Vi har ingen god og levende tradisjon i Skandinavia med disse plantene, og derfor kan en del unge eventyrlystne mennesker føle at de enten har valget mellom å betale en dyr flybilett til Peru eller prøve seg frem alene eller sammen med venner. Statistikk viser at risikoen er ganske stor for at de gjør det siste.
Sokrates påpekte at det er en forskjell mellom å ha kunnskap om det gode og gjøre det gode. Selv om ungdommer får opplysninger om levende og gode tradisjoner på andre kontinenter, så kan de likevel bli fristet til å prøve ut planter som kan være dødelige.
Av egen erfaring vet jeg godt at forbud ikke hjelper hvis man har en tendens til å sprenge grenser, men statistikk viser at forbud mot misbruk av enteogener eller narkotiske stoffer virker allmennpreventivt. Og la meg igjen påpeke at myndighetene ønsker ikke å forby selve plantene. Da hadde alle enteogener vært forbudt for lengst. Myndighetene forbyr kun et potensielt farlig enteogen hvis de ser at misbruk øker i samfunnet.
Tilitt er veldig positivt, men hvis du også har andre argumenter som viser mer tydelig at det er ansvarlig å fortelle oppmuntrende personlige historier om Fluesopp, så er jeg takknemlig for å høre om dem. Jeg er ikke opptatt av å ha rett i en sak som denne, men jeg vil gjerne få vite om flest mulig argumenter for og imot, slik at jeg kan ta et velbegrunnet standpunkt.
For øvrig er jeg skeptisk til å være åpen for at alt om animisme kan presenteres i offentlige forum på nettet. En slik holdning minner meg litt om reality-tv som ”viser alt”. Jeg er ikke for okkultisme eller hemmelighold, men det er en gyllen middelvei mellom eksponering og fortrolighet. Jeg vet om sjaman-erfaringer som lar seg dårlig formidle på internett, og det vet jeg at du også vet. Mange erfaringer er private (og akkurat dét er én grense som brukere av nettet bør være oppmerksom på) og mye informasjon om spirituell utvikling bør kun formidles mellom lærer og elev ansikt til ansikt i situasjoner hvor man har god tid til å snakke ut. Alle lærere jeg vet om er enig i dette, alt fra theravada-buddhister til kristne mystikere. Yoshua (Jesus) for eksempel snakket noen ganger i lignelser som han kun forklarte til disiplene.
Debattforum på internett er et relativt nytt medium, i hvertfall i en animistisk sammenheng, så jeg mener det er greit å ha en debatt om hva som passer og ikke passer i et så åpent forum.
knunett2
Dette er ikke et sjakkespill. Hvis du synes debatten er langtryg, så behøver du ikke å følge med på den, men det kan hende at du har rett i at i den store og hele sammenheng så finnes det ikke noe fasitsvar. Hver enkelt har ansvar for sitt eget liv, men har snakker vi om hvilken linje Sjamansonen bør legge seg på, med andre ord: hvilket ansvar Sjamansonen har. Det er bare i en ideell verden at alle foreldre passer på hva barn og ungdom undersøker på nettet. Når det gjelder liv og helse, så nytter det ikke å bare anta og tro at det kun er voksne mennesker som leser hva som står i åpne forum. Men Ailo bestemmer, så hvis han vil kan han bare si at han har gjort seg opp en mening om saken uten å begrunne det videre, og så er debatten er over.
Vennlig hilsen
Andreas
GjenopprettetMedlem
Hei
Har fulgt med på hele debatten og synes den er veldig interessant, da fra flere vinkler, ikke bare den som har med enteogenene å gjøre. For her snakkes det jo om veldig mange ting.
Ord og tanker er jo som Andreas har nevnt av luft, og det har kanskje mer eller mindre fremstått som en storm i debatten. Allikevel lurer jeg på om det er mulig å la luftelementet også hente næring fra andre elementer i en slik debatten. Synes at alt som er sagt er fornuftige tanker som selvfølgelig bør luftes, kanskje med en fin bris? , har også for egen del lært veldig mye om litt av hvert. Personlig synes jeg allikevel et av innleggene ikke kun bæret preg av fornuft og ensporet luftighet, men også henter næring annensteds fra. Ailos første innlegg under "Andreas har rett, men....." er preget av håp. Har selv fokus, kraft og en gitt oppgave vedr det kollektive - derfor taler Ailos ord fra dette innlegget til mitt hjerte - derfor liker jeg Sjamansonen og synes måten den fungerer på er veldig fin. Den bærer preg av håp, er inkluderende, veldig lite dømmende og et deilig fristed for oss som er for gale (crazy) for vanlige diskusjonsforaer.
Kan ikke si at jeg har lagt merke til særlig mye privat og farlig informasjon i debattene. Men bevissthet vedr farene i dette er nok verdifullt å få med seg.
Andreas har gjentatte ganger, i ulike formuleringer, fortalt oss at vi ikke må tro at opplysning og visdom er å finne på nettet. Det er helt sikkert veldig riktig, kan allikevel ikke forestille meg at folk her inne tror det. Derimot kan små hint noen ganger treffe noe vesentlig i en person slik at noe viktig vekkes til live. Hvordan dette pleies og jobbes videre med, envt med støtte av en veileder, tar nok folk og fe seg av andre steder.
Vi har alle ulike oppgaver. Noen skal kjempe mot lovverket i Babylon og kanskje ikke dette gjøres ved å gå inn i det kollektivt ubevisste, jeg vet hvert fall ikke. Andre går inn i andre rom og må vinkle annerledes pga av hva oppgaven krever.
Til sammen er vi hele.
Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Jo, jeg ser at vi har et ansvar når vi snakker med andre, eller legger ting ut på nett. Jo mer kraftfull en er, jo større er ansvaret. Og til slutt sluker folk det en sier rått, eller i verste fall piggeplet rått. For det første er piggeple gift, og virker destruktivt på indre organer. Narkotiske stoffer kan nok gi en ønsket virkning, men di gir en uønsket regning.
Mitt syn på den sjamanistiske veien er at den går fra en vakker veltråkka sti en sommerdag gjennom en blomstereng, til en kald vinterstorm, der naturen er død, og en må kjempe for å overleve. Min erfaring er at di færreste ønsker brutale åndelige opplevelser. Mange historier kan høres romantiske ut når di blir gjenfortalt, men min erfaring er at det ikke var helt sånn det var.
Sånn jeg ser det må vi skape vår egen tradisjon bygd på elementer som har vært i vår kultur. Samtidig er verden kraftig modernisert, og vi lever fjernt fra naturen. Jeg opplever et enormt kaos med meg selv om dagen, når gamle romantiske forestillinger om sjamanisme skal blandes i moderne kultur.
GjenopprettetMedlem
"reven":
Enteogener kan sikkert også være sitt eget villspor...
Møtet med Det Ville er min rus og egodøder...
I vannmannens tidsalder er det for mye mental virksomhet og tenkning...
Reven
Jeg har dette dilemma rundt enteogener og omtalen av det.
Det ene handler om skadevirkninger og frykten det skaper. Man er altså redd for å forlede ungdom og få loven på nakken. Fryktens frø er allerede sådd. Ingen er uenig i at en skadet og forledet ungdom er en for mye.
Det andre er dette som en mulig vei til å bearbeide personlig kaos og så få opphøyde opplevelser. Om så er tilfelle så venter jeg like stor enighet og entusiasme om det forhold at en opplyst og fri person er en stor gave.
Uheldigvis er det slik at dårlige nyheter sprer seg fortere og er mer lammende enn gode.
Mvh. Reven
Anonymous
"elvira":
Jeg tænkte helt specifikt på Den store Plan og hvad du forestiller dig vil ske i årene op til 21.12.2012 og derefter.
Hei.
Fant denne artikkelen - som en begynnelse...
http://www.astrologiskolen.no/intuisjon.htm
.... men det finnes massevis av stoff - bl.a. her:
http://edj.net/mc2012/mayans.htm
Hilsen kariw
knunett2
Jeg kan ikke se at noen i denne debatten har gjentatt seg "hele tiden". Uansett er det ikke nødvendigvis noe galt med gjentagelser, særlig ikke når debatten går over tre tråder. Så vidt jeg husker har jeg kun én gang nevnt at man ikke bør søke opplysning på nettet, og jeg har lagt til at det var en spissformulering. Hvis ikke Ailo eller andre har noe mer å tilføye, så kan vi anse denne debatten som avsluttet.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Kariw
Tak for de spændende Links...
Hilsen Shamanen