Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Jeg "mistet" nettopp en arbeidskollega, dvs, han ble sagt opp, WOW tok fra ham nesten all selvkontroll og det meste av sosial kontakt.
Det var indre sår i ham som sammen med ensomhet gav det hele en grobunn, så enkelt var det.
Å tro at man kan gjøre slike tilfeller friske med mental juling er vel litt naivt.

ingen som mener mental juling er på sin plass her vel. Men Coco setter søkelys på noe viktig her. Et issue som bør løses. Hva bør gjøres? Bør vi slutte å oppvurdere PCen kanskje? Bør vi ta opp igjen gamle skikker som å komme på overraskende besøk? Ringe i telefonen og bruke stemmen, i steden for å sende sms? Invitere venner til en aften på kjøkkenet? De som strander foran PCen er isolerte mennesker. Mange isoleres. Samfunnet oppfordrer til at vi skal isolere oss med jobb/ overarbeid/ familie/ PC. Bør vi få fram internetthatet? Slutte å være så ukritiske til PC hverdagen. Ta PC ut av barneskolen og gjeninnføre gamle tradisjoner som strikking, sladder, matlaging eller helt enkelt å ta en prat med naboen over gjerdekanten?

Jeg mener ikke å privatisere samfunnsproblemet som Coco tar opp her. For det er et samfunnsproble, og noe bør gjøres på samfunnsnivå. Men jeg mener også at mye kan løses på individuelt plan i forhold til dette...
AdsBot [Google]
Øhh  ::)
Leken som handler om han er syk, eller han er ikke syk??
GjenopprettetMedlem
Leken med ord...som gjør at man er istand til å finne kreative løsninger fremfor det som er negativt.

Ingen har tatt skade av lek ennå...i den grad å prøve å sette seg litt i lekehjørnet....istede for *attac-hjørnet*
AdsBot [Google]
Kjære deg,
hvis du vil diskutere, må du jo også tåle motargumenter?
Uten blir det vel ingen diskusjon  :beer:
Anonymous
[quote="Sjelevenn"]
Hva er det egentlige problemet?
Er du reelt bekymret for dine nære venner?  Da er det lite motiverende å angripe dem. Angrep leder bare til forsvar.
Og man ”sparker” ikke de som allerede ligger nede.

Eller er det samfunnet du bekymrer deg over? Det er ikke noe forskjell på mine nære venner og samfunnet så jeg må si ja til begge
Da vil jeg gjerne snu på det... og spørre....
Er det ikke selve samfunnet som er den ondartede svulsten?
Hva er det disse ”late snylterne” ikke bidrar med...? Tjene masse penger? For å konsumere mere, forurense mere...?
Kanskje disse er med på å bremse svulstveksten av alt de såkalte ”vellykkede” og lydige samfunnsborgere forårsaker?Jeg skjønner hvor du vil hen og du ser at alt er ikke som det skal i dagens samfunn og det er bra at du ser dette og snakk gjerne høyt om det i detalj også, når det er sagt så er det en god del er tilrettelagt for oss her i norden og da er det viktig å bidra, for gjør ikke vi jobben så gjør noen andre jobben for oss, jeg snakker om import av mat, transport, rørleggerarbeid, kloakk, gamlehjemsordning,barnehager,skole, dette er ting som må vedlikeholdes hver dag og blir gjort av mine nære venner og samfunnet sånn at min hverdag er lettere
GjenopprettetMedlem
Det er vel kanskje snakk om flere tema her på en gang. Vi er nok alle enige om at det er feil å snylte på samfunnet.

Men jeg tenker også på at et symptom på sjeletap kan være nettopp det å bli sittende fast i slike mønstre som dette. Og det hjelper ikke å be en person om å skjerpe seg hvis det er sjeletap inne i bildet. Heldigvis er det her sjamanen kan hjelpe!  wub

Mvh Stridshjelp

tillat meg å utbasunere at jeg sympatiserer med dette innlegget. Ingen som bryr seg om det sikkert. For denne tråden beg. å bli noe opphetet. Men jeg synes det var godt sagt: Det er et symptom på sjeletap. Rett og slett. Og dessuten var diktet fint. Diktet til Kierkegaard/ Hexa viser litt av hva som kan gjøres. Klart at noe kan gjøres. Man bør rette søkelyset, og i tillegg gjøre små ting på det private plan. Som å ta PCen og mobilen fra guttungen før det er for sent for ham. Da drar han kanskje ut i skogen for å finne sopp i steden...

naturopplevelse... beklager, jeg beg. å bli usaklig. Men jeg tror at så lenge vi lever i et eskapistsamfunn, med såpass mye bagasje som skal gjemmes bort, så vi det alltid finnes folk som søker seg bort, enten via piller, via PC misbruk eller ved andre virkemidler. Kunsten midt oppi dette, blir kanskje hvordan man skal dra dem ut igjen i samfunnet, slik at noe som er sunnere enn denne blodpølen av et kaldt forbrukssamfunn, kan begynne å ta form. Hvordan skal vi gjøre dette? Skal vi kaste PCen, tromme, strikke eller gjøre noe helt annet? Jeg bare spør? Hva skal vi gjøre for å lage et samfunn som innkluderer de som er nettavhengige og skjærer ut? Og spm nr. to: Er det i det hele tatt mulig å gjøre dette med tilstrekkelig effektivitet, innenfor dagens samfunn?

Eller er det samfunnet du bekymrer deg over?
Da vil jeg gjerne snu på det... og spørre....
Er det ikke selve samfunnet som er den ondartede svulsten?
Hva er det disse ”late snylterne” ikke bidrar med...? Tjene masse penger? For å konsumere mere, forurense mere...?
Kanskje disse er med på å bremse svulstveksten av alt de såkalte ”vellykkede” og lydige samfunnsborgere forårsaker?

yes sjelevenn! Innsikt
Du min Guru!
GjenopprettetMedlem
"illumina":

Kjære deg,
hvis du vil diskutere, må du jo også tåle motargumenter?
Uten blir det vel ingen diskusjon  :beer:

:lol: :lol: Jeg tåler fint diskusjon...dersom denne var ment til meg! men jeg savner at ting ikke blir tatt personlig....jeg kan ikke fordra å se at en diskusjon blir personangrep...

derfor sier jeg...lek!

Leke seg inn i diskusjonens verden...å kunne diskutere uten å bli såra...uten å ta det personlig til seg...men være med på å løse et problem i felles lek som kommer av kreativitet!
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":

Hvem var det som skrev dette vakre om det å hjelpe? Passopp? Du må møte den du hjelper der den er. Ikke der du er?

Skullle ønske jeg husket forfatteren og diktet akkurat nå, men det er ikke poenget mitt. Passopp? Hjelp! :)

Hexedoktor'n

1. Det var Søren Kierkegaard, såpass husker jeg uten å slå det opp noen steder.

http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren_Kierkegaard

2. Jeg har ikke mine Kierkegaard-bøker tilgjengelig nå, og kan ikke finne det eksakte sitatet.

3. Generelt vil jeg be om at dere også sender meg PM i slike tilfeller som dette, for å varsle om at det er stilt meg spørsmål i et emne. Jeg har ikke mulighet til å følge med på alt, hele tiden. Takk for oppmerksomheten.
Anonymous
Det ble nevnt Frp.

kan vi dele våre meninger uten å putte merkelapper?, det har jo ikke noe for seg.
GjenopprettetMedlem
ja. det er skittkasting her. Men ikke bry deg om det.
Vi er flere enn en her som synes at du tar opp et viktig spørsmål
Hill deg Coco!
GjenopprettetMedlem
Jepp!

Stå på Coco!
AdsBot [Google]
"Cocopelli":

Det ble nevnt Frp.

kan vi dele våre meninger uten å putte merkelapper?, det har jo ikke noe for seg.

Er det ikke nettopp merkelapper som blir puttet på folk her? Snyltere f.eks  :innocent2:

Er det noen som gidder å leke med denne?
"illumina":

Hvordan kan man påpeke at de andre snylter?
GjenopprettetMedlem
:respect: Både Coco & Passopp  :respect:

:wub:

og alle oss andre  :biggrin:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Er det noen som gidder å leke med denne?
Hvordan kan man påpeke at de andre snylter?

Vel...f.eks de som høylydt sitter på kafè og skryter at de ikke gjør en dritt...de slipper å gjøre en dritt...for de får penger uansett. Personlig hørt! Ett eksempel!

Da kaster jeg ballen tilbake til deg!  :biggrin:
Anonymous
"illumina":

"Cocopelli":

Det ble nevnt Frp.

Er det ikke nettopp merkelapper som blir puttet på folk her? Snyltere f.eks  :innocent2:
Jo, men i rett forstand, det å koble det jeg sier meg Frp politikk er å avspore ifra sakens kjerne

Er det noen som gidder å leke med denne? Nei
"illumina":

Hvis man kan påpeke at de andre snylter?

GjenopprettetMedlem
http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/ ... 30590.html

...dette har litt med denne saken å gjøre syns jeg...
Anonymous
Det jeg syns er mest tragisk med online spill som World of Warcraft er vel at det rammer barn og ungdom.
Voksne som faktisk velger å sette seg ned og skape seg et fantasi liv i en virtuell verden er om ikke annet ansvarlig for det valget de har gjort. Med eller uten forståelse for de konsekvensene det har både for seg selv, og de som er rundt.
Jeg mener at de fleste barn selv ikke er ansvarlige på samme måten.

Veldig mange barn, altså barn under 12 år, er avhengige av disse spillene. Såvel som ungdom.
Den eneste sosiale kontakten utenom skolen går gjennom dataspillene. Foreldrene, som kanskje ikke har vokst opp i et samfunn med internett, forstår ikke omfanget av hva som foregår på barnerommet.
Kanskje de faktisk tror at de gjør hva som er riktig- i beste mening selvsagt, barnet er jo lykkelig!

Men hva med den dagen virkeligheten banker på døren for disse barna....
Klarer de da å ta den utfordringen, komme seg ut i verden og faktisk stå ansikt til ansikt med realitetene....
Eller vil de rømme tilbake til denne "leke-virkeligheten".

Vet at det er mang en utdannelse som har gått tapt pga. slike dataspill, mange vennskap har blitt basert på tomme fraser som ikke betyr noe som helst,
og mange barn har faktisk blitt utnyttet fordi de har valgt å stole på feil mennesker...(noe som ikke bare gjelder dataspill...)

Men når det er sagt...

Kanskje alle som spiller slike spill søker dette barnet i seg..
Å slippe å se virkeligheten, krav, motgang
og ikke minst seg selv.

I noen tilfeller helt sikkert til det beste for samfunnet og personen selv,
men i de aller fleste fryktelig dumt.

Jeg vet ihvertfall en ting.. det er et stort ansvar å være en god rollemodell!!

Mine barn skal ALDRI få bruke timevis av døgnet foran dataen!!
Eller sitte uforstyrret over lengre perioder uten voksenstyring på.

Har tiltro til en oppfinnelse som heter timer.
Den skrur av og på nettet ettersom den er innstilt!
AdsBot [Google]
"Silva":

Vel...f.eks de som høylydt sitter på kafè og skryter at de ikke gjør en dritt...de slipper å gjøre en dritt...for de får penger uansett. Personlig hørt! Ett eksempel!

Da kaster jeg ballen tilbake til deg!  :biggrin:

:biggrin:  Oj ett helt kjempestort eksempel  :w00t: Ja, det var sannelig en ondarta samfunnssvulst!
Hva gjorde du der på kafeen midt i arbeidstida?  :innocent2:

Boiiing ...
GjenopprettetMedlem
Satt der i pausa mi!  ;D Boooing!

Eller forresten...nei! Gidder ikke mer. For om ikke det er nok...at folk sitter og skryter at de ikke trenger gjøre noe fordi de alikevel får betalt...gjerne mer også enn hva de måtte fått i lønn....da vet ikke jeg!

Booooing (Dersom andre vil ta over)!

Går tilbake til leke tråden min jeg!  :lol:
GjenopprettetMedlem
Trodde det var WOW som var svulsten jeg  :o

Og at alle de som spiller er små løpske celler.....

:-X
AdsBot [Google]
Og jeg går og legger meg, det er arbeidsdag i morgen  :beer:
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Trodde det var WOW som var svulsten jeg  :o

Og at alle de som spiller er små løpske celler.....

:-X

Ups...en liten snartur fra lekehjørnet...må bare si meg enig!

Men har erfaring med at så fort noen tar opp et ømtåelig tema...vel...da sklir det ut til bare ren og skjær svada...istede for å holde seg upersonlig og i forhold til innholdet i tråden *SAKEN!*

Så nå løper denne lille løpske cella ut igjen! *Løpetid?*  :lol:  :o
GjenopprettetMedlem
:lol:  :lol:  :lol:

Vi er noen små svulster alle sammen her, tror jeg, som sitter her inne på sjamansonen og sjatter i det uendelige....
i stedet for å serve samfunnet...  :w00t:
Anonymous
ja, god natt alle sammen. godt å se at det er liv i leieren. Når problemet som jeg anser onlinespill i denne sammenhengen å være er påpekt så er det godt å se på løsninger, og de løsningene kan vi ikke be politikerne om å gi oss men be oss sjøl hver enkel. For min del så tar jeg til meg inspirasjon ifra brukernavn som nevner snakke med naboen over hekken, be med folk inn på mat,kaffe osv, og spontant besøke folk uanmeldt. Det meste for å forstyrre privatlivets fred til fordel for en mer inkluderende, sosial og kollektiv fred. AMEN

Ps: for å avslutte med litt humor:  LOGG EDER AV!! LA OSS HEKLE EIN NY DRAUM MI SØSTER OG BROR :)
GjenopprettetMedlem
Trygda eller ikkje; Dataspel-alderen er komen for å bli,og eg skulle likt å sjå den av dykk med born som plutseleg skulle plombert mediakroken for godt.
Eller gjort det med dykk sjøl...
Det ville vorte gråt,abstinens,anarki,oppløyste eller sammensveisa familiar,trøysteeting,sadistiskindusert sex,tvangslidingar,nesleutslett og vonde dagar for liten og stor...
Kanskje kunne me gått på fotballkamp i staden?
Eller bingo?
Grilla marshmellows på bjørkepinnar i skogen og freista lese kvarandre sine tankar? :eusa_pray:
Site på mjølkerampen og talt UFO`ar?
God natt og god fredag!