Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Jeg mener at man selv må ta et valg! Dersom man ikke vil gå den veien må man velge det selv. Jeg føler det er feil at man blir straffet fordi man nekter.

Spørsmålet er om han frykter det å bli sjaman, vet han hva det er? Tror han på det? Kanskje han må gjennom en del prosesser for å kunne våge tørre/bli en sjaman!

Å skremme, straffe eller true noen inn i noe de ikke vil, tror jeg medfører større frykt og større avstand!
GjenopprettetMedlem
Sjamanisme er riktig nok ikke bare ego arbeid eller sjamanreiser,sjamaner i tuva vet ikke hva er en ego for nå og  aldrig har gjort noe med egoen sin.
For dem er alt mye enklere,de driver ikke med debatt forum ,de kjenner nok til sjamanreiser ,men av en eller annen grunn snakker ikke om det og om de gjor det så betror de seg til de som de kjenner. Jeg personlig mener at sjamaner skal ikke fortelle om de åndene de ser av forskjellige grunner,noen ganger dukker opp vertånder som man skal ikke nevne om i det hele tatt. En gang en sjaman beskrivde en vertånd av taiga ,han beskrivde så vidt kraften dens og hvordan den ser ut,jeg for energi varsel skutt nar jeg skriver om den.  ;)
GjenopprettetMedlem
"Silva":

Jeg mener at man selv må ta et valg! Dersom man ikke vil gå den veien må man velge det selv. Jeg føler det er feil at man blir straffet fordi man nekter.

Spørsmålet er om han frykter det å bli sjaman, vet han hva det er? Tror han på det? Kanskje han må gjennom en del prosesser for å kunne våge tørre/bli en sjaman!

Å skremme, straffe eller true noen inn i noe de ikke vil, tror jeg medfører større frykt og større avstand!

Eller større kraft.
Mange vet hva som kreves å bli sjaman,og derfor velger å ikke være det. være sjaman er et vanskelig jobb,derfor får de, de beste plassene og beste maten når de kommer til en eller annen hus.
De som går sjaman veier ,tenk litt om ,ble ikke dere tvunget til å starte på den vei.
GjenopprettetMedlem
"dimi":

"Silva":

Eller større kraft.
Mange vet hva som kreves å bli sjaman,og derfor velger å ikke være det. være sjaman er et vanskelig jobb,derfor får de, de beste plassene og beste maten når de kommer til en eller annen hus.
De som går sjaman veier ,tenk litt om ,ble ikke dere tvunget til å starte på den vei.

:lol: Jeg skal innrømme at jeg ble sparket bak et par ganger ja! Men dette vekket min interesse da jeg fant ut hva det var! Jeg har ingen erfaringer med hva som ville skjedd dersom jeg hadde valgt å ikke gå sjamanveien! Men jeg syns likevel det er ganske voldsomt at man blir straffet på den mpten du skrev om!  ;D
GjenopprettetMedlem
På adyg eeren sin side kommer betroelser fra sjamaner på hvordan de ble sjamaner,der er det mange skumle historier,jeg var tilstedet da alle historiene ble fortallt.Det var ikke lett å få ut fortellinger fra munnen dems. En jeg vil fortelle i kort form.
Det var en dame som kunne ikke få et barn fordi alle fødsler ble til aborter.Når hun skulle føde en gang så dukket det opp en sjaman kvinne på sykehuset,hun gikk til den dame og fortalte at hun skal hjelpe henne med å få barna. Sjamankvinne gikk ut og begynnte å røre i jord med en pine,da startet veene hos den dama.Når ungen blitt født og hade det bra,falt den kvinne sjaman dø om noen uker. Når ungen ble eldre så kunne ikke den gå,da kom det en manlig sjaman inn i huset og ba moren gå ut en stund,da moren kom tilbake om en stund så sprang ungen på jordet mens sjamanen var død. Den ungen er rund femti år nå og er sjaman i Adyg Eeren. 
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Jeg ble i allefall dratt inn i sjamanismen, av forfedrehjelpere, som kom helt overraskende på meg. Å gå denne veien er himmel og helvete på samme tid. Jeg har villet snu mange ganger, og det vil jeg fortsatt. Men så har jeg denne gløden i meg, nysgjerrigheten  , som får meg til å drive på litt til.

Men hvis det er et valg i dette, og det tror jeg at det er, så vil jeg IKKE bli sjaman. Jeg kommer til å stoppe midtveis på veien.

Ellers synes jeg det er flott at du dimi forteller om hvordan det er der du kommer i fra.
GjenopprettetMedlem
Når en først blir en sjaman ,så kan du ikke stoppe,bare glemm det. Ikke tenk på det en gang. Enten man er sjaman eller ikke. Man kan leve sitt liv og bruke sjamantekniker for og leve på mest efektivt måte,men å være sjaman og å gå sjamanveien er forskjellig ting.Å gå sjaman veien er å leve i harmoni med seg selv og omgivelsene( om jeg forstår det riktig),men å være sjaman det er å være forberedt på å dø om det trengs uten anger.  :w00t:  ;D
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Når en først blir en sjaman ,så kan du ikke stoppe,bare glemm det. Ikke tenk på det en gang.

Jammen, det er jo derfor jeg ikke skal bli sjaman  :w00t:
GjenopprettetMedlem
men å være sjaman det er å være forberedt på å dø om det trengs uten anger.

Jeg er forberedt på at jeg kan dø når det måtte være jeg, enten jeg blir sjaman eller ikke. Vi er da bare mennesker og skal alle dø en gang. Fåtall har vel oversikten (heldigvis) om hvor, hvordan eller når! Og alle har vi vel tatt valg som kan få følger av anger?

Så hva er egentlig forskjellen på å dø som sjaman og som ikke sjaman?
GjenopprettetMedlem
"Silva":

men å være sjaman det er å være forberedt på å dø om det trengs uten anger.

Jeg er forberedt på at jeg kan dø når det måtte være jeg, enten jeg blir sjaman eller ikke. Vi er da bare mennesker og skal alle dø en gang. Fåtall har vel oversikten (heldigvis) om hvor, hvordan eller når! Og alle har vi vel tatt valg som kan få følger av anger?

Så hva er egentlig forskjellen på å dø som sjaman og som ikke sjaman?

Å dø når man healer noen,å dø for å bære noen ut eller inn,å dø for å nå til et eller annet,å dø for å ta noe fra noen,osv.  ;D
GjenopprettetMedlem
Å dø for saken med andre ord.

Hei Dimi  ;D
Jeg leser med stor interesse dine beretninger. Du gir oss alle en unik mulighet til å få et glimt inn i din verden. Jeg takker deg for det, og jeg berømmer deg for norsken din - du er god.  :respect:

Selv skal jeg ikke bli sjaman, men jeg har vært heldig nok til å få muligheten til å lære litt om det - noe jeg ser på som en stor velsignelse. For meg er det rett og slett en måte å snakke med Gud på. Jeg fikk sjamanismen "midt i panna" på et tidspunkt da jeg tilfeldigvis traff en sjaman og ble mirakuløst healet - både fysisk og psykisk. En dominoeffekt av tilfeldige hendelser har fulgt meg siden. 5 år. Jeg visste ingenting om sjamanisme før det. Jeg levde i annen verden. Min interesse er medisinurter. De siste 30 årene har jeg fleipet med at jeg skal "bli heks når jeg blir stor" - føler nå at jeg er på vei - og fryder meg over det  ;D

I forhold til sauegjeteren's paralyserte hånd, så tenker ikke jeg i utgangspunktet på det som straff - heller at det er noen som prøver å si ham noe - omtrent som å bli dratt i øret av foreldrene - eller få ris på rumpa - når du ikke vil høre, men hva vet jeg egentlig - ingenting. ;D
Det eneste jeg er sikker på - er at jeg ikke er sikker på noe, men jeg lærer - og jeg bøyer meg i takknemlighet - ydmykhet og ærbødighet med min dypeste respekt og all min kjærlighet.

Jeg føler vel - på mange måter - at jeg ble kastet inn i sjamanismen med stor kraft - brått og plutselig. For meg ble det som å komme til et veiskille - på skiltet stod det "veien til himmelen" - så jeg giret ned og ga full gass på "the road less travelled".  ;D Jeg har aldri angret - og jeg aldri villet snu, men jeg har sakket farten så jeg kan får med meg landskapet.  ;D

Og jeg er forberedt - på å dø - uten anger - hvis det trengs  ;D

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Min verden ,ja kansje det. Min verden består av to trommer ,en sjamandrakt,en sabel(pisk),en tomohawk,en indiansk pipe,en fjer prydd og noen eerener.Det er alt jeg eier ,men jeg føler meg ikke fattig,tvert i mot.Jeg husker at natur åndene ga meg hele jordet til disposisjon,da er jeg enda rikere.Min matirele verden er liten og det gjør meg lettere. jeg får mange  gaver for jobben min ,hva skal jeg med dem?,jeg brenner noen  av dem på bålet ,noen gir bort.Jeg kan ikke ha den last av materiele ting på meg,da blir det tungt for meg.Dette er min verden. Den verden  som du mente er din verden også og alles, bare at du er ikke blit kjennt med den,eller oppfatet ikke den enda.  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Synes det er interessant det du skriver om trang, og jeg følger tankerekken din. Når man tenker tilbake, så kan det vel sammenliknes med en form for tvang måten jeg ble kastet ut i dette på. Det skjedde i form av et regelrett overfall av mørke krefter i januar 2006. Hva det gikk ut på skal ikke fortelles om her, men det gjorde at jeg fikk opp øynene for at det jeg hadde opplevd hele livet ikke var et utslag av livlig fantasi. Jeg hadde aldri hørt om sjamanisme, men må si at en del brikker falt på plass da jeg begynte å lese her inne. Det jeg hele tiden har fått høre fra hjelpere er at det er ingen vei tilbake, jeg får ikke lov å stenge dette ute. Beskytte meg ja vel, men ikke stenge. Jeg er ingen sjaman, men jeg går veien. Eller, for å være mer nøyaktig, jeg famler meg fram for å finne min vei. I den prosessen er tromma veldig viktig venn og medhjelper  :wub: :respect:

Nå kan jeg faktisk, med hånda på hjertet, si at jeg heller ikke er redd for døden. For jeg har sett et glimt av hva som venter. Når det gjelder å dø uten anger, så har vel alle gjort ting i livet som en angrer på. Cluet er å tørre å gi slipp, men også å fylle tomrommet med kjærlighet. Jobber med saken...  :respect:

En del av det som er spennende her er at det hele tiden er utfordringer, ting å lære. Man blir aldri utlært. Det er en ting som har vært mitt store problem i alle år, blir ting for enkelt så gidder jeg rett og slett ikke. Det skal være en utfordring, og gjerne har jeg begynt med de største utfordringene først. Hvis noen i tillegg har sagt at dette klarer jeg ikke, eller enda værre, tør ikke så kan du banne på at ting blir gjort. :razz:

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe i denne tråden, siden jeg føler at jeg kommer til kort mot alle de andre som sitter inne med mye mer kunnskap enn meg. Likevel, man lærer av å diskutere også. Og jeg er i aller høyeste grad kunnskapstørst  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Jeg begynner å bli kjent med den Dimi  ;D jeg har oppfattet "noe"  ;D
og jeg innser at dette er bare begynnelsen - jeg har mye å lære - takk Gud  ;D

Min materielle verden er også liten heldigvis, jeg mistet alt for noen år tilbake -
måtte "begynne på nytt" - jeg visste med en gang at det var meningen at det skulle skje,
så for meg så ble det en gave - en velsignelse. Jeg ble kvitt mye negativ energi der -
som satt bl.a. i "kaffekoppene". Så også jeg føler at jeg har blitt rikere og lettere.
I ettertid har jeg - som deg - fått gaver. Jeg har beholdt - gitt videre, men ikke brent noen enda  ;D

Jeg synes på ingen måte at du kommer til kort Viljesterk - vi sitter alle på mye kunnskap - bare forskjellig.
Det er jo det som er så fint - for vi kan dele og lære - av hverandre. Som deg er også jeg både ny og kunnskapstørst -
og jeg lærer mye her inne på sonen  ;D er veldig glad for det.

Cluet er å tørre å gi slipp!
Helt enig!  :biggrin:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Sjaman må bli kjent med sin kraft på samme måte som oppdatering,med gjevne eller ugjevne mellomrom presser sjamans sin kraft på ham selv.
Presser slik,at sjamaner blir selv skremt til tider.Når det skjer,så kjenner sjaman sin kraft på sin egen skinn som det sies. Uerfarne sjamaner kan tro at de blir angripet av et eller annet,men etter på, forstår de, at det var dems egen kraft som angrep dem.Dette gøres for at sjaman skal ikke glemme hvilken kraft han sitter i besittelse av eller har tilegnet seg hittil. Når sjamanen blir kjent med sin kraft ,forstår han ,at det er ikke snakk engang om ,at han kan tenke negativt om noen eller være sint på noen . Med viten om sin kraft forstår sjamnen ,at så fort han begynner å ønske noen vond så skytter han piller for å skade eler drepe.Der liger det stort ansvar for den store kraften sjamaner eier.Så før en sjaman for kraften,må han lære seg å styre sine menneskelig sider slike som følelser,emosjoner,tanker,osv. Om sjaman får kraften utenom å forstå ansvaret,kan utfalet bli fattalt for ham selv og for de andre.  ;)
GjenopprettetMedlem
Dette var god lesing Dimi!

Noen kunne fått kraften uten og selv være klar over det. Og kjenner da ikke til det ansvar som h*n har som følge av det.
Det måtte ha vært slitsomt...

Likte det du skriver om oppdatering - at man somme tider må bli kjent med sin kraft på ny...

Takk
GjenopprettetMedlem
Hver sjaman har en opprinelse.Opprinelsen betegner hovedkraften i sjamaner.For de erfarne ooprinelsen er lett å se.Om to sjamaner møttes,så ser de hverandres opprinelse. Min er for eksempel  ild og sol,en av vennene mine som er sjamanen har opprinelse fra troller(onde ånder),men det hindrer ikke oss i å være venner,selv om vi kan ikke jobbe  sammen i healing.Å glemme sin opprinelse for sjamanen er det samme som å miste hjemmet sitt.  ;D
Anonymous
Det som er en av de vanskligste oppgaver noen av oss  har er,  å bli virkelige glade i oss selv, hvordan skal vi kunne elske fuldt å helt, hvis vi ikke elsker oss selv,
leve i friheten i et med gleden dette er endel av min livsoppgave alt står å faller på oss selv, hva ønsker vi ut av livet.
ingen kan straffe oss uten om oss selv, å våre valg.
til de som har sett The Secret jeg begynner med en gang her trengs en skikkelig overhaling innen for tankens og følelsens kraft.

Dette sklei ut her eller skal jeg si inn her. 
det jeg egentlig hadde tenk å skrive var mye god intresang lesing her på tema sjaman, noen ønsker å være det. eller bli det, noen ønsker ikke å bli sjaman, tilbake til hva er en sjaman ?  Hvor mange veier er det å gå for å nå det man trakter etter ?  sånn jeg ser det er det vel  vi selv som avgjør det på veien hvordan kan jeg forandre meg til det beste for meg selv å andre ,er mitt motto for dagen. klem bast
GjenopprettetMedlem
Jeg skriver mine innlegg til  de som vil bli sjamaner eller har en seriøs interesse for sjamanisme,new age folka kan bare være det de er og fortsette med sine halellua ooplegg. Det er ikke min måte å se ned på dem,det er skillelse på hva er en reel sjamanisme og det new age jobber med.New age folka jobber med seg selv ,sjamaner jobber med natur,helvete,himmel ånder.Under en kamlanie i et hus satt en troll under dalai lama bildet,det ville ikke trollen gjort om det var et bilde av en sjaman.
New age folka prøver å forandre verden ved hjelp av viljen enten i seg selv eller rund dem(og det er jo fint også,selv om det er sette seg selv i båsen,båsen som ble skapt av andre.),sjamanen jobber i kontakt med naturånder og ofte kan ikke motstå dem,derfor kansje skaper sjaman oppskrifter til ritualer som blitt gitt av naturen selv og ikke fra en eller annen guru.SJAMAN er en strømkabel for natur krefter,enn en verdensforandrer.Healingen som sjamanen utfører er i å få pasienten i harmoni med natur og ånder.  ;D
GjenopprettetMedlem
Å bli kjent med sin kraft - det kan helt klart være skremmende. Og jeg tror det er veldig viktig det du sier om å ikke tenke negativt eller være sint på noen. Kjenner en som sa engang : "Når jeg krangler med barna mine avslutter jeg med å si at jeg er glad i dem også"...  ;D

Og ja - det er et "vanvittig" stort ansvar - jeg blir mer og mer klar over det - og jeg ber : "Kjære Gud - gjør meg verdig", og jeg jobber med å bli kvitt "jeg-et". Egoet mitt som er menneskelig og som har følelser.  ;D

Opdateringer så vi får kjent vår egen kraft på vår egen kropp for ikke å glemme vår opprinnelse og mister vårt hjem.  :wub:
Vet du Dimi - for meg - det å lese dine ord - få øse av din kunnskap og visdom - It's a blessing! Thank you!

Jeg kjenner - i dypet av min sjel - at du har rett.
"En strømkabel for naturkrefter" - "i harmoni med natur og ånder".
Takk for at du hjelper meg å huske. :wub:

Hexedoktor'n    :respect:
GjenopprettetMedlem
Om mine innlegg har hjulpet noen på veien ,da har jeg bidratt og betalt med mitt for sjamansonenes støtte til meg før i tiden.  :wub:
Anonymous
Dimi    Har du hørt om : øystein Sunde

Ja da ja da ja da jada barnet mitt bare jeg for penger så skal du få ditt, 
skal vi si 4 kroner pr watt så legger vi til, å trekker fra kontant rabatt,
det er billigere en opium men dyrere en maruana hvis ikke du vil ha det kan du dra til Mo i Rana
tråkke tråkke tråkke på andres tær, bare hold avstand fra mine knær...

Sånn jeg ser det burde de som kaller seg shaman stoppe å tenke etter, er det tull å jobbe med seg selv, for å få et bedre liv, kalles det for new age folka hallelua
I see ok
Hvor lenge har du jobbet som seriøs shaman ?
kjærlighets klem fra Bast
GjenopprettetMedlem
"Bast":

Dimi    Har du hørt om : øystein Sunde

Ja da ja da ja da jada barnet mitt bare jeg for penger så skal du få ditt, 
skal vi si 4 kroner pr watt så legger vi til, å trekker fra kontant rabatt,
det er billigere en opium men dyrere en maruana hvis ikke du vil ha det kan du dra til Mo i Rana
tråkke tråkke tråkke på andres tær, bare hold avstand fra mine knær...

Sånn jeg ser det burde de som kaller seg shaman stoppe å tenke etter, er det tull å jobbe med seg selv, for å få et bedre liv, kalles det for new age folka hallelua
I see ok
Hvor lenge har du jobbet som seriøs shaman ?
kjærlighets klem fra Bast

Jeg har hørt om sunde . det er han som besøkte tuva?

som seriøs shaman har jeg jobbet siden november i fjor,det er da sjamaner ga meg sjamansertifikat.Etter en sjamantest.

sjamanen jobber med seg selv automatisk mens han healer eller utfører kamlanier. vanlig folk kan jobbe med seg selv så mye de vil,de bør gjøre det.
mange new age folka bærer på liten kraft etter min mening,fordi de er som vanlig folk i motsettning til sjamaner. Jeg vet ikke hvorfor,kansje fordi de har kraft bare for å berge ut seg selv.

Har ikke hørt om at new age folka eller synske eller mediumer kunne slås med troller,derfor folk er rede sjamaner i mange tilfeller. En sjaman har sedt en gjedda til en man i europa som gjorde ikke det han lovet. Da den mannen satt seg på dass så beit gjedda ham i testiklene.Ha,han dukka opp med en eneste gang hos sjamanen og beklaget for sitt forsøk på å lureri.
Anonymous
Takk å pris at jeg ikke har lovet noe ennå, jeg pleier å holde det jeg lover  :)
hadde noen sendt jedda på meg, skal jeg (love) at jeg hadde sendt en hai tilbake  >:(
takk å pris så har jeg ikke testikler  :lol:
men du skjønner det dimi  :wub:
det ordner seg altid for snille rampejenter som har vert i krigen før, shamaner burde tenke seg godt om før de sender jedder er mine ord, kjærlighetskrafta er stor å den er min bror  :respect:  :wub:  :wub:  :wub:
GjenopprettetMedlem
"Bast":

Takk å pris at jeg ikke har lovet noe ennå, jeg pleier å holde det jeg lover  :)
hadde noen sendt jedda på meg, skal jeg (love) at jeg hadde sendt en hai tilbake  >:(
takk å pris så har jeg ikke testikler  :lol:
men du skjønner det dimi  :wub:
det ordner seg altid for snille rampejenter som har vert i krigen før, shamaner burde tenke seg godt om før de sender jedder er mine ord, kjærlighetskrafta er stor å den er min bror  :respect:  :wub:  :wub:  :wub:

HA,da sender jeg deg den dart: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: