Anonymous
"dimi":
Under en kamlanie i et hus satt en troll under dalai lama bildet,det ville ikke trollen gjort om det var et bilde av en sjaman.
Hvilken herlig anekdote!
"dimi":
Om mine innlegg har hjulpet noen på veien ,da har jeg bidratt og betalt med mitt for sjamansonenes støtte til meg før i tiden. 
Det har du.
Spasibo.
GjenopprettetMedlem
jeg har lest en historie om at en gammel samisk sjaman ble tilkalt til domstolen for at han drept en fisker med sin magi.
Sjamanen etter mye fram og tilbake fortalte ,at ja,han har utført en døds rituale på fiskeren.Fiskeren kom til ham og ba om lykke til sin fisking,fisker hadde sin egen drift,sin egen sjø De har avtalt en pris og sjamanen utførte ritualen og fiskeren har fått sin lykke i fiske fangst.Men når fiskeren skulle betale ,så kom han til sjamanen ikke med det som var avtalt på foran.Sjamanen drepte ham for det. Fiskeren drukknet to år etter i sin egen sjø.Han har drept ham ved hjelp av trollsanger og trommen sin.Sjamanen ble dømt til døden ,tror jeg.
slik jeg forstår,at for sjamanen drapet er ikke noe forbryttelse,han har bare sendte ham opp gjenn ,for at han skal reinkarnere og lære på nytt ,at det er dumt å lure sjamaner. ;D
GjenopprettetMedlem
Kan man være født med en kraft som andre ikke bør kødde med??
Født shaman-krefter..
Hørt om en som ble beskyldt for å ta livet av en mann
Dette hadde vissnok skjedd fordi den avdøde hadde truet en
-Den beskyldte ble sagt og ha "gandet" den avdøde...
Hva om det ikke var noen "gand" i bildet og heller ingen tilfeldighet, men at det var krefter som gjorde det - krefter fra den beskyldte
GjenopprettetMedlem
Er sjamanen i dag ein som set seg til doms over folk?
Er sjamanen ein som fører sjeler over dit det høver seg for eige velbefinnande?
Ein som styrer liv og død?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Er sjamanen i dag ein som set seg til doms over folk?
Er sjamanen ein som fører sjeler over dit det høver seg for eige velbefinnande?
Ein som styrer liv og død?
ja,noen er det.
GjenopprettetMedlem
Korleis kan nokon sjamanar ha slik makt,vis krafta er styrt av moralen?
GjenopprettetMedlem
"dimi":
jeg har lest en historie om at en gammel samisk sjaman ble tilkalt til domstolen for at han drept en fisker med sin magi.
Sjamanen etter mye fram og tilbake fortalte ,at ja,han har utført en døds rituale på fiskeren.Fiskeren kom til ham og ba om lykke til sin fisking,fisker hadde sin egen drift,sin egen sjø De har avtalt en pris og sjamanen utførte ritualen og fiskeren har fått sin lykke i fiske fangst.Men når fiskeren skulle betale ,så kom han til sjamanen ikke med det som var avtalt på foran.Sjamanen drepte ham for det. Fiskeren drukknet to år etter i sin egen sjø.Han har drept ham ved hjelp av trollsanger og trommen sin.Sjamanen ble dømt til døden ,tror jeg.
slik jeg forstår,at for sjamanen drapet er ikke noe forbryttelse,han har bare sendte ham opp gjenn ,for at han skal reinkarnere og lære på nytt ,at det er dumt å lure sjamaner. ;D
Det hadde vært interessant å vite hvor du har lest dette.
Hilsen ei nysgjerrig tullsjur same
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Det finnes og kampmoral... eller relativ moral:
Relativ moral
Relativistisk moral går ut på at en handling ikke kan være rett eller gal, dette må ses relativt til en mengde verdier. Det vil heller ikke finnes et allmenngyldig sett verdier, hvilke verdier man vil tro på er opp til enkeltpersonen selv. En handling kan altså være god for én person, men ikke god for en annen.
hentet fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Etikk
GjenopprettetMedlem
"Tullsjura":
"dimi":
det var et eller annet utskrift fra domstolen o norge eller finnmark,husker ikke nå,men ailo eller passoppkan fine den kansje
GjenopprettetMedlem
"Tullsjura":
"dimi":
GjenopprettetMedlem
"jimango":
"Final Tribe":
Det finnes og kampmoral... eller relativ moral:
Relativ moral
Relativistisk moral går ut på at en handling ikke kan være rett eller gal, dette må ses relativt til en mengde verdier. Det vil heller ikke finnes et allmenngyldig sett verdier, hvilke verdier man vil tro på er opp til enkeltpersonen selv. En handling kan altså være god for én person, men ikke god for en annen.
hentet fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Etikk
Denne syns eg burde vore limt inn som rettesnor og forklaring på svart magi-trådane.

Det er jo berre sannheten........ (innanfor rimeleghetens grenser sjølvsagt)
GjenopprettetMedlem
Ok, Dimi, takk. Jeg kan sjekke det ut med historikeren i familien

GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Denne syns eg burde vore limt inn som rettesnor og forklaring på svart magi-trådane.

lol.... kanskje det ja

GjenopprettetMedlem
det var en gang i tuva. Det har kommet noen besøk i fra norge og de skule på et av de helligste stedene "arzan",sjaman går og tar noe levende med seg .Man ser ikke ka det er ,men sjaman sier det er en høne ,vi skal kappe hode av den ,gi som etter offer,synd at jeg har ikke en sau,så ville jeg tatt den. >:(
Det som skjer, at en av norske begynner å snakke om sin kjærlighet til høner og på hvor jævlig det er å kappe hodet av en hønne.
Ha, vi kommer dit og under en ritualen kapper hodet av hønen og skåner den norske for det synet,sjamaner er jo barmgjertige. ;D
Hva fått de andre ut av dette ritualen kan sjamanen ikke si,men sjamanen har fått seg en blod+ild+ånd som allrede er i bruk og har gjort mye godt arbeidt. ;D
GjenopprettetMedlem
Er sau bedre som blod,ild,ånd?
Kva er det ultimate offer?
SEO Crawler
Sjaman er et ord (fordi vi skriver det med bokstaver)
Ord kan bety så mangt, brukes om så mangt og på mange forskjellige måter
Tenk på ordet "gitarist" -
Man har Sputnik som spiller med 3 akkorder (og noen blir helet av det, de blir berørt, gråter og ler)
og i andre enden virtouser som f.eks John Mclaughlin (her med Bireli Lagrene på akustisk)
http://www.youtube.com/watch?v=3fYbkeUzkxM
For meg er det mye, kanskje det meste, av det som kalles "sjaman-greier" som er uinteressant
Mumlegubber, overoppheng i halvsvarte greier, egooverbalanse...
Hvis det ikke styrker gleden, leken og sangen i hjertet kan med grunn betvile verdien.
Discernment - evne til å skille mellom. Styrkes av kontakt med jord, med realitetene
Essensielt.
Men - det som virker for noen, virker ikke for andre.
Jeg bytter ikke Dalai Lama med første og beste heksekunstner, det er ihvertfall sikkert
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Mumlegubber

.......................
Er det konflikt mellom buddhisme og sjamanisme
generellt i Tuva i dag?
Les ein artikkel om tuvanarar i ein del av Kina som dyrker tantrisk buddhisme.
Er tantrismen meir godteken enn "generell" buddhisme eller er det like ille alt sammen?
GjenopprettetMedlem
"dimi":
"Bast":
Dimi Har du hørt om : øystein Sunde
Ja da ja da ja da jada barnet mitt bare jeg for penger så skal du få ditt,
skal vi si 4 kroner pr watt så legger vi til, å trekker fra kontant rabatt,
det er billigere en opium men dyrere en maruana hvis ikke du vil ha det kan du dra til Mo i Rana
tråkke tråkke tråkke på andres tær, bare hold avstand fra mine knær...
Sånn jeg ser det burde de som kaller seg shaman stoppe å tenke etter, er det tull å jobbe med seg selv, for å få et bedre liv, kalles det for new age folka hallelua
I see ok
Hvor lenge har du jobbet som seriøs shaman ?
kjærlighets klem fra Bast
Jeg har hørt om sunde . det er han som besøkte tuva?
som seriøs shaman har jeg jobbet siden november i fjor,det er da sjamaner ga meg sjamansertifikat.Etter en sjamantest.
sjamanen jobber med seg selv automatisk mens han healer eller utfører kamlanier. vanlig folk kan jobbe med seg selv så mye de vil,de bør gjøre det.
mange new age folka bærer på liten kraft etter min mening,fordi de er som vanlig folk i motsettning til sjamaner. Jeg vet ikke hvorfor,kansje fordi de har kraft bare for å berge ut seg selv.
Har ikke hørt om at new age folka eller synske eller mediumer kunne slås med troller,derfor folk er rede sjamaner i mange tilfeller. En sjaman har sedt en gjedda til en man i europa som gjorde ikke det han lovet. Da den mannen satt seg på dass så beit gjedda ham i testiklene.Ha,han dukka opp med en eneste gang hos sjamanen og beklaget for sitt forsøk på å lureri.
Kjære dimi
Kan jeg spør om du har du fordommer mot det du kaller ”vanlige folk”? Hva er det som gjør deg annerledes enn ”vanlige folk”? Hva er det som gjør til at du tydeligvis mener at sjamaner er mer enn vanlige folk? Er dette å reprenstere sjamanismen på en fullverdig og ærlig måte? Skaper dette hjertevarme og motivasjon til å utforske sjamanismen videre? Slik du skriver så er det slike spørsmål som kommer til meg. Jeg aksepterer og respekterer det du skriver. Jeg er selv ikke sjamen, jeg er kun et vanlig menneske.
Slik jeg tenker så er det ingen mennesker som er mer verdt enn andre. Vi er alle unike på hver vår måte. Vi er alle forskjellige og ingen er mer spesielle enn andre. Vi er alle vanlige mennesker spør du meg. Men det handler om å se sin egen kraft. De ressursene vi alle har. Det handler om å bli kjent med seg selv. Å oppdage nye sider ved seg selv. Jeg antar at mye er skjedd med mange av dere bare de 5 siste årene? For eksempel: Nye sannheter og egenskaper som har tatt plass i bevisstheten. Livet er en skole og desidert den beste ”utdannelsen” man kan gå.
Vi mennesker er faktisk fantastiske alle sammen. Det behøver vi ikke sertifikat for å få bekreftet. Bekreftelser finner vi i oss selv. Sann anerkjennelse finner vi i oss selv. Når noen ser ned på andre mennesker har vi ikke etter min mening anerkjennelse til oss selv. Man kan tro at man har det, men ofte er det sinnet som taler og ikke hjertet. En lever på å gi makt til seg selv ved å tenke på at man er mer kraftfull enn andre. Er det et ego som liker å tenke på at man er mer spesiell enn andre?
Å jobbe med seg selv skjer ikke på autopilot. Det skjer ved at man er bevisst på sin egen selvutvikling. Da mener jeg alt som skjer i livet vårt. Se bak det som skjer. Finne den dypere mening. Selvsagt er det mye ubevisste prosesser som skjer, men de vil man før eller senere bli bevisst på.
Vi har alle visdom i oss. Vi har alle noe å tilføre hverandre. Ingen er utlærte og vil heller aldri bli det. Den dagen fokuset kun er på å lære andre å ikke lære seg selv, har man etter min mening mistet fotfestet. Skjer det, skjer det av en mening. Det er mye vi skal erfare i livene våre.
Når man jobber som veileder, sjaman, healer eller hva det måtte være er det etter min mening viktig å ikke rakke ned på andre mennesker og andre behandlingsformer. Det er en grunn til at det finnes så mange forskjellige behandlingsformer i vår verden i dag. Alle vil ikke føle seg tiltrukket mot det samme. Av den enkle grunn at vi er alle forskjellige. Alt som er skapt er skapt fordi det er noen som trenger det.
Mange mennesker finner noe de virkelig brenner for og lever seg inn i en verden hvor alt annet ikke er godt nok. Det er et kraftfullt sinn vi har. Og utfordringer skaper vi selv.
Mine erfaringer vil aldri bli dine erfaringer. Mine opplevelser vil aldri bli dine opplevelser. Det som er bra for meg, behøver ikke være bra for andre. Ofte er det slik at mennesker som har erfaringer med noe som gjør dem skikkelig godt, ofte ønsker det samme for andre. Å tale om det er bra. Det skaper tankeprosesser. Man gir andre et valg. Å overbevise noen om at det er veien å gå for andre kan være en felle å gå i. Vi reiser alle forskjellig i livene våre. Hvis alle skulle hatt den samme ruten ville det fort blitt mangel på utfordringer. Utfordringer trenger vi i livene våre. Det gir oss muligheter.
Det er en grunn til at vi er så mange forskjellige mennesker vi er i dag. Det er for å utfylle hverandre. For å lære hverandre på forskjellige måter. Livet er som et stort skuespill hvor vi alle har forskjellige roller å spille for hverandre. Nettopp for å finne oss selv. For å bli kjent med våre egenskaper tilhørende vårt hjerte. Vi har alle en forbindelse. Å gi av seg selv i kjærlighet er et av sjelens ønsker. Å gi av seg selv for eksempel i bitterhet er også et av sjelens ønsker. Poenget er at uansett hva vi gjør er det ikke feil. Det er slik vi kommer nærmere vår sjel og vår indre visdom.
Mye handler om aksept. Å akseptere seg selv. Å akseptere livet. Å akseptere verden. Å akseptere våre medmennesker. Andre kan påvirke oss til å finne vår egen lærdom og visdom. Å være fri i sitt indre er en kraftig døråpner til sin egen visdomskilde. Å gå på kurs, å gå i lære er positivt. Da det kan vekke opp sannheter om vår kunnskap og visdom i oss. Likevel er vi alle selvstendige og har en selvstendig kraft. Det er den som gjør oss til den vi er. Den finner vi takket være det unike samspillet vi har i vår verden i dag.
En av utfordringene blir å stole på seg selv og det man lærer om seg selv og omgjøre det til kunnskap. Vi blir hver dag beriket med tanker. Vi kan takke våre medmennesker, vår natur og våre dyr for tankene som kommer til oss. Vi er ett og vi har alle noe å tilføre hverandre.
Kun noen tanker som kom på en vinterfull dag.

Maxius
Life is just a mirror, and what you see out there, you must first see inside of you.
Wally 'Famous' Amos (1936 - )
GjenopprettetMedlem
Godt formulert Maximus.
Trur kanskje me påfører oss eit aldri så lite "kulturklask" her inne i møte med Tuva og Dimi sin verden bortanfor Moskva?
I vår litt trygge og opplyste boble der sjølvutvikling kanskje står høgast i setet,
kan det vere provoserande å høyre om sjamanar som har ein større, meir komplisert og tydeleg rolle i samfunnslivet
enn me har her?
Der sjamanen er plassert midt oppi heksegryta livet,slik livet
er?
Innover og utoversjamanisme....?
Kvardags og fest sjamanisme?
For better or worse,like life and marrige?
Kan sjamanen tjene seg sjølv,Moder Jord eller klienten på ein gong i sin rolle i eit konkret samfunn?
überhaupt?
GjenopprettetMedlem
Takk for all visdom du deler med oss Dimi.
Jeg finner den verdifull og meningsfull.
Og det er ikke tvil om at det er kraft i det du gjør. Jeg tror ikke man prøver og se ned på noen, jeg tror ikke det er ego-dyrkelse. Jeg tror man snakker fra der man er.
Jeg dyrker ingen. Jeg leter og noen ganger finner jeg.
Kraften finner jeg litt etter litt
GjenopprettetMedlem
Må si jeg kjenner igjen mye fra det Dimi forteller. Litt pussig er det om den rette læren, den forandrer seg stadig. Men den kampen som kan oppleves i samfunnet, mellom det onde og gode kan også oppleves av sjamaner. Et spørsmål kan være om en skal kjempe i den, eller heve seg over den. En annen ting er at å nære denne kampen er en mannegreie. Det er klart det hjelper å være trygg i seg selv når en utforsker di mørke sidene, da øker komforten. Tankekraft kan bidra til å skape mørke, og så skal man gjennom diverse metoder vende mørket slik at tingene kommer i den balansen det er ment å være. Er det sånn at det er peace&love som er veien, eller ritualer med blod som er den rette veien. Det er sånn at noen vektlegger arbeidet med ånder og hjelpere, og da spiller seremoniene og offer en større rolle. Så slår tanken meg, når en kommer dit at en går bak sjamanteknikkene, er en da sjaman.
SEO Crawler
Godt formulert, Craftwolf.
Det var ikke min intensjon å ta avstand fra sjamanismen, eller kunnskapen om de mørke sidene.
Som tross alt bare er mørke, ikke nødvendigvis onde.
Bare ikke glemme
å vandre i skjønnhetpsbot [Picsearch]
Tenker på at det å være sjaman i Tuva, må være en veldig forsjellig fra å være "sjaman" i Norge.
Her i Norge e vi på en måte pakket litt inn i bomull. Vi har ikke de samme utfordringene som menneskene som lever i andre kulturer og landskaper enn det vi gjør.
Tror også at det må litt "hardere" virkemidler til, for å komme i kontakt med "blod, ild, ånd". Av og til syns æ vi gjør ting litt "puslete" her i gården.
Det kan feks ikke være særlig lett å "vandre i skjønnhet" nede i Nairobi for tiden. Når man er sjaman i sånne områder, må det nok hardere virkemidler til, for å vekke gudene.
Mulig æ e helt på Finnmarksvidda nu, men æ har bomull under arman, så det gjør ikke noe om æ faller stygt.