Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
SEO Crawler
"ædni":

Det kan feks ikke være særlig lett å "vandre i skjønnhet" nede i Nairobi for tiden.

Godt poeng.

(vanskelig nok for en overmett og dekadent vesterlending, kjennes det som)
GjenopprettetMedlem
"ædni":

Tenker på at det å være sjaman i Tuva, må være en veldig forsjellig fra å være "sjaman" i Norge.
Her i Norge e vi på en måte pakket litt inn i bomull. Vi har ikke de samme utfordringene som menneskene som lever i andre kulturer og landskaper enn det vi gjør.
Tror også at det må litt "hardere" virkemidler til, for å komme i kontakt med "blod, ild, ånd". Av og til syns æ vi gjør ting litt "puslete" her i gården.
Det kan feks ikke være særlig lett å "vandre i skjønnhet" nede i Nairobi for tiden. Når man er sjaman i sånne områder, må det nok hardere virkemidler til, for å vekke gudene.

Mulig æ e helt på Finnmarksvidda nu, men æ har bomull under arman, så det gjør ikke noe om æ faller stygt. :lol:

Helt enig. Dette har jeg også tenkt på, i forhold til denne debatten.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Trur kanskje me påfører oss eit aldri så lite "kulturklask" her inne i møte med Tuva og Dimi sin verden bortanfor Moskva?
I vår litt trygge og opplyste boble der sjølvutvikling kanskje står høgast i setet,
kan det vere provoserande å høyre om sjamanar som har ein større, meir komplisert og tydeleg rolle i samfunnslivet
enn me har her?
Kan  sjamanen tjene seg sjølv,Moder Jord eller klienten på ein gong i sin rolle i eit konkret samfunn?

Disse spørsmålene er veldig gode! Og de er veldig viktige!

Etter min mening burde sjamanisme dreie seg om nettopp å gå bortenfor kultur, eller å gå tilbake til det som er våre røtter: naturen, der det hele startet. Jeg elsker metaforer så jeg vil kalle dagens sjamanisme for en stamme vi kan følge helt tilbake til de opprinnelige røttene. Sjamanisme oppsto i naturen og skapte kulturen med symbolbruk og naturvitenskap (viten om skaperverket). Kulturen har blitt en svært så forgrenet krone. Tenk dere at menneskeheten med kultur og ukultur er makroversjonen av dette symbolske treet, og at hver gren bærer forskjellige blomster og frukter. Dette treet er nå sykt, så vi må nok pode noen friske grener på en sunn stamme dersom vi skal beholde noe i den nye tiden som har meldt sin ankomst til alle verdens grønne tenkere. Alt henger sammen, og derfor mener jeg sjamaner bør solidarisere seg imellom på tvers av kulturer. Dette har jeg fått inntrykk av at skjer for tiden. Reiser ikke sjamaner rundt i verden i disse dager for å møtes både her og der, slik andre likesinnede gjør i vår globaliserte verden? Får i tilfellet håpe at sjamaner og søkende bruker Livet selv som transportmiddel og ikke forurensende maskiner uansett hvor mange andre som gjør det.

I mine øyne tjener du vår verden moder jord og dine medmennesker ved å begrense ditt økologiske fotavtrykk, eller helst planter flere trær enn du hugger (for å bruke en metafor), helt til balansen er gjenopprettet og moder jords feber heales, og på ny berikes av Livet med økende biologisk mangfold.

Å spre kunnskap om hvordan dine medmennesker kan leve godt uten å sette igjen store økologiske fotavtrykk er å tjene moder jord og dine medmennesker. Kall den du hjelper klienten om du skal tjene penger på denne tjenesten. Det virker for meg paradoksalt å ta penger for dette, fordi jeg ikke klarer å se på denne hjelpen som en tjeneste, men heller en plikt forbundet med det å være en sjaman. Vi er jo alle enige om at sjamanen er et godt menneske her på forumet, og derfor måtte jeg understreke dette. Penger er veien til vår undergang (kort fortalt har det med akkumulering av kapital å gjøre. Naturens ressurser settes på bok for å si det sånn). :razz:

Vi lever i et kapitalistisk og markedsfundamentalistisk samfunn bygget på blod, svette, naturressurser og teknomisbruk. Idealet er at alt skal kunne omsettes i penger og inngå i en ustoppelig vekst. For øvrig sier blårussen at de rike må få mer slik at det kan renne dråper nedover i hierarkiet, som en fontene bygget på toppen av stillehavet. Eller som en pyramide av sjampanjeglass som fylles av Tors keltiske sjampishorn. :eusa_liar: I mine øyne hjelper du moder jord og dine medmennesker dersom du prøver å bryte med denne trenden, som baserer seg på en økonomisk modell uten bakkekontakt. For sjamaner burde absolutt ha bakkekontakt, og moder jord er da den bakken jeg skriver om.
Gjør du dette må jeg personlig råde deg til å trå varsomt og vende det andre kinnet til, dersom noen skal kritisere deg for at du bruker energi på å motarbeide systemet og stoppe karusellen som idag går på dinosaurer og har skog og matvarer på tanken imorgen. Arter utryddes tusen ganger fortere med dagens avanserte teknologiske verdenssamfunn og dets tilhørende menneskepopulasjon på over 6 mrd. individer. Jeg tør ikke tenke på hvor fort utryddelsen og ødeleggelsen går i år 2050 da verden skal være "klimanøytralt" eller no.. Skal du kritisere vekst og ustoppelig utvikling må du være varsom også for rødrussen, statskapitalisme er ikke mer miljøvennlig enn privatkapitalisme. Gå i skjønnhet å russen vil gi deg penger for å fortsette med akkurat det. ;D Disse kan du bruke på å plante enda flere trær.  :wub:

Du hjelper moder jord og dine medskapninger (dyr, fisk, planter, sopp osv. er inkludert i dette begrepet) dersom du fronter en økologisk forsvarlig arealpolitikk, da tenker jeg på alt fra landbrukets forferdelige industrielle storskala monokultur teknikk til byens høyeste tak som kunne vært beplantet med høyfjellsvegetasjon e.l. til glede for alle slags fugler og insekter som vil komme seg vekk fra dagens mekaniserte gateliv.  :innocent2:

Bli veganer og dyrk grønsakene dine selv i hagen, i stua osv. Eller ha høns og gris og bli vestkantens byoriginal! Dette vil spesielt moder jord og dyrene bli glade for, dersom du redder dem fra forferdelig effektive storskalabruk.  :wub:

Sjamanen vil gjennom gode handlinger tjene seg selv ved at sjamanen kan oppnå god samvittighet, og da komme inn i det virkelig gode selskap her på jorda! De godes makt er eksempelets makt. :innocent2: 

Det er hva jeg vil kalle å vandre i skjønnhet! Med en forståelse av det skjønne som det godvakre slik gamle filosofer formulerte det. Den vestlige kulturs sekulære sjamaner. Filosof og sjaman er jo bare to etymologisk ulike begreper, eller hva? Filosofi betyr jo å søke sannhet, og det er jo terrenget til sjamanene om jeg ikke tar feil. Sjamanen er den som vet, og dermed har han sluttet å søke? Jeg tror man kan lære og søke hele livet, for sannheten om Virkeligheten som omfatter alle levende skapningers små virkeligheter tror jeg alle kan se langt etter, men det finnes ingen grunn god nok til ikke å strekke seg etter den! :w00t:

Å vandre i skjønnhet er å handle godt og kunne gå med senkede skuldre, uten å stresse, med en indre glød av kjærlighet. Det gjelder også å holde kropp og sinn sunt, for da kan du danse og spille trommer så elegant at de gode ånder vil komme frem selv fra de mørkeste hjerter. :respect:

:eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Dette er noe av det beste jeg har lest på lenge!  :respect:
Utrolig godt skrevet.  :respect:

Tusen takk for din kunnskap og visdom.  :respect:

La oss vandre i skjønnhet.

AMEN !!!  :eusa_pray:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Sjaman går forbi et hus og ser ,at det sitter en ond ånd med stor nebb på benken ved huset.Ånden har slengt den ene beina over den andre,slik som sitter en med trygghet i om ,at alt er ok.Ånden sier til sjamanen;"hei ,du er sjaman?". Sjaman vet, at så lenge den onde ånden er i huset blir det dødsfall hos de som bor i det huset.Sjaman er hjelpeløs og det vet ånden,fordi eierene vil ikke bli klar over ånden og be sjaman om hjelp.Derfor ånden sitter trygt på benken og koser seg med beina slengt over hverandre.Sjaman føler seg dårlig over den hjelpeløsheten,det er samme som å se at noen skal dø uten at han kan hjelpe. Hvor mange døds fall er det i norge på grunn av slike ånder?,la sjamanen gå forbi eller inn i huset deres.Den indre huset eller huset vi bor i ,spiller ingen rolle.Norge er ikke på en annet panet,men sammen med de andre,forskellige troller er det.  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Eg tykkjer eg ser det for meg når eg banker på døra til naboen og tilbyr utdrivelse av den onde ånda (som sit i hagen deira og koser seg i sola)....
...så det ikkje vert dødsfall i huset.
Kanskje må naboen komme på sporet av ånda sjøl,sidan dette ikkje er direkte integrert i alle sin bevissthet her heime??
Eg veit ikkje heilt...
...ikkje lett å vere synsk...
Eg fornemmer det hadde vanka juling på meg. Kanskje dødeleg juling.
Av naboen.
GjenopprettetMedlem
Det beskriver vel godt også hvilken tungt "arbeid" det er og være sjaman...

Takk for sist, Dimi... Lenge siden du var her nå :)
GjenopprettetMedlem
Tenker eg heller ville snike meg inn i hagen om natta,og teke kampen i det skjulte og aldri sagt eit ord om det. ;D
GjenopprettetMedlem
Final Tribe - det var lurt  :w00t:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Tenker eg heller ville snike meg inn i hagen om natta,og teke kampen i det skjulte og aldri sagt eit ord om det. ;D

Da ville du kansje tapt den kampen,fordi ånden hadde uvitenhet og blindhet i sine hender.Uvitenhet og blindhet til beboere som er skapt av dem selv i sammarbeid med ånden selv.  :'(  ;D
Anonymous
Mye kunnskap i dette her tror jeg:)

Blir helt kald mens jeg leser! (Leste ikke ferdig)

Gleder meg til jeg føler jeg er klar til å integrere noe av dette  :w00t:

Klem
GjenopprettetMedlem
"dimi":

"Final Tribe":

Da ville du kansje tapt den kampen,fordi ånden hadde uvitenhet og blindhet i sine hender.Uvitenhet og blindhet til beboere som er skapt av dem selv i sammarbeid med ånden selv.  :'(  ;D

Så du seier egentleg at tre parter er heilt essensiellt for å få ei ond ånd til å sleppe taket eller bli "snill"?
Kan du utdype det?
Er dette gjengs over heile linja,så har eg lært noko nytt i dag. :wub:

(eller tenkte du å på det å snike seg innpå ånda og overrumple den,uten å kommunisere?)

Det er sikkert fleire her som identifiserer dårlege energiar på stader og nær personar,uten å gjere noko med det?
Men alt er bedre enn å berre gå...

Forresten,ein eeren ,kan den vere ein part?
(eg er grusomt nyskjerrig og det er ikkje vondt meint)
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

"dimi":

"Final Tribe":

Så du seier egentleg at tre parter er heilt essensiellt for å få ei ond ånd til å sleppe taket eller bli "snill"?
Kan du utdype det?
Er dette gjengs over heile linja,så har eg lært noko nytt i dag. :wub:

(eller tenkte du å på det å snike seg innpå ånda og overrumple den,uten å kommunisere?)

Om de beboerne hadde vært klart over onde ånd eller at noe er ikke helt med dems tilværelse,handlinger,noe som stemmer ikke ,ville de gåt til sjamanen og bedd om hjelp,ville de klart og utvikle seg raskt og effektivt.Som regel,må det være noen dødsfall til får ,at mennesker forstår ,at noe er galt. Om vi alle kan lære oss å se en varsel i tide?. ja.

Det nytter ikke å varsle de folka,for de kommer ikke til høre.Det vet både sjaman og ånden.Sjaman står på en side ,onde ånd står på den andre,mellom dem står folket og tar ansvar for sine valg. Til syvende og sist seirer folka ved å gå på sjamans sin side,på lysets side ,det er jeg sikkert på.  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Er sau bedre som  blod,ild,ånd?
Kva er det ultimate offer?

Det kan man utforske.
Hva er den ultimate hjelpen man trenger?
GjenopprettetMedlem
Sant nok. :)
Korleis skal ein evt. bygge ei bru mellom folket og kvardagssjamanisme av ditt kaliber i Norge då?

Det viser seg i undersøkelsar at svært mange nordmenn og normanninner trur på åndevesen rundt oss,
men frå å ane el. godta deira nærvær, til  det å kommunisere med dei på eiga hånd el. via sjamanen,er ikkje så utbreidd enno.
Men ursuppa kokar og putrar uavbrote,kanskje til vår fordel. :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"dimi":

"Final Tribe":

Det kan man utforske.

Ingen levande sau skal ofrast for meg.
Dessuten er sauen i Norge full av becquerellar-enno. Slikt kan slå attende.
Kva andre gjer,får bli deira sak.
Og rovdyra vil eg heller ikkje røre.
I Nepal møtte nokre av oss ei dame som ikkje ofra dyr.Ho hadde også ein litt anna type kraft enn sine kollegaer.
Kvart til sitt bruk,kanskje?

Fann forresten ein bra artikkel med fine bilder.http://www.erm.ee/?node=163
Er det slik?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

"dimi":

"Final Tribe":

Det kan man utforske.

Ingen levande sau skal ofrast for meg.
Dessuten er sauen i Norge full av becquerellar-enno. Slikt kan slå attende.
Kva andre gjer,får bli deira sak.
Og rovdyra vil eg heller ikkje røre.
I Nepal møtte nokre av oss ei dame som ikkje ofra dyr.Ho hadde også ein litt anna type kraft enn sine kollegaer.
Kvart til sitt bruk,kanskje?

Fann forresten ein bra artikkel med fine bilder.http://www.erm.ee/?node=163
Er det slik?

Når tuviner slakter en sau,så gjør de dette på en pen måte.
De kutter litt i mageregionen og stikker hånda si inn i sauen.Der finner de en arterien og klemmer den med fingrer slik at sauen dør umidellbart.Det skal ikke falle en dråpe med blod på baken.
Etter det tar de av skinnet kunn med finger tuppene.
GjenopprettetMedlem
Fordi blodet frå offerdyr er heilagt ,som det stod i ein artikkel?
Det er ikkje slaktingen eg reagerer på,eg elsker jo smalahove.
Heller ikkje blodet,eg vasser stundom i blod.
Det er meir tanken på at ein sau skal skal vere nøydd å vandre heden for mitt ve og vel.
På ei anna side et eg jo kjøt,så det er jo sjølvmotseiande,for det nærer meg jo.... hmmm... :redface:
Kanskje er eg for bastant...kvar kjem desse projeksjonane frå?.....
Kan det ha vore redselskrika til grisen som skulle slaktast om hausten når eg var liten,dengong då me sette Creedence Clearwater R.på max. volum på platespelaren så høgtalarane dirra og skalv,og John Fogerty tok grepet,heilt  til slaktaren gjekk opp vegen att...?
Ein påkjenning for alle,var det... :'(
GjenopprettetMedlem
:exclaim:
GjenopprettetMedlem
Uvitenhet og blindhet Dimi -
hva kan vi som ser, men ikke helt vet - gjøre?  :respect:

Hvis f.eks.: en dame hang seg i kjelleren - etterlot mann og 2 barn - og siden har det gått "til helvete" med mannen. Dette er 20 år siden.
Lurer på - kan det være slik at kona fremdeles bor der?

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":

Uvitenhet og blindhet Dimi -
hva kan vi som ser, men ikke helt vet - gjøre?  :respect:

Hvis f.eks.: en dame hang seg i kjelleren - etterlot mann og 2 barn - og siden har det gått "til helvete" med mannen. Dette er 20 år siden.
Lurer på - kan det være slik at kona fremdeles bor der?

Hexedoktor'n

Etter en rask tenkning,så skal vel den kona prøve å ta dem alle med seg eller manen sin.Det vil si ,at hun skal gjøre alt for, at de som hun trenger skal gå over på hennes side. Men det er jo en overfladisk vurdering...
Antageligvis vet hun åssen det er å være på hennes side og det er ikke ond ment av henne å få slektningene sine til seg. Men det er bare spekulasjoner. 
Manen skulle gå til sjamanen og be ham om å roe damen sin slik ,at hun kunne gå i lyset videre,men siden menneskene har nesten utryddet alle sjamaner,så overlatt de alt til seg selv og får svi for det på mange områder.

uff....  :biggrin:

en spøk,jo.
GjenopprettetMedlem
Takk skal du ha  ;D

Det er "bare" en grusom følelse jeg har hatt etter at jeg ble kjent med sjamanismen.
Jeg vet av disse menneskene - så jeg ser, men problemet ligger i å få de til å se -
før de går "til grunne"  :eusa_pray:

Mannen skulle gå til sjamanen - ja helt klart  ;D

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":

Takk skal du ha   ;D

Det er "bare" en grusom følelse jeg har hatt etter at jeg ble kjent med sjamanismen.
Jeg vet av disse menneskene - så jeg ser, men problemet ligger i å få de til å se -
før de går "til grunne"  :eusa_pray:

Mannen skulle gå til sjamanen - ja helt klart  ;D

Hexedoktor'n

Til slutten av sin søken i andre områder finner de veien til sin kilde.
GjenopprettetMedlem
:respect:
GjenopprettetMedlem
bra  :respect: