GjenopprettetMedlem
Har faktisk noen lignende erfaringer med min egen far, bare det at han brukte nymotens mental skruvmaskin og skruver istedetfor hammer og spiker.
Etterhvert fikk jeg eget verktøysett og kunne gjøre hele jobben selv, når og så ofte jeg ville.
Folk før i tiden eide ikke fantasi -så Jesus lærte dem å drømme!
GjenopprettetMedlem
Hjeeeeeeeeeeeeeeeeelp!
Jeg er visst alene på denne tråden,
går heller og legger meg!
Zzzzzzzzzzz
AdsBot [Google]
Bjørnen sover,
bjørnen sover
i sitt lune hi.
Den er ikke farlig,
bare man går varlig.
Men man kan jo, men man kan jo,
aldri være trygg.

GjenopprettetMedlem
Each shaman chooses his own way of practesing shamanism and I like "lappskaus" but not in shamanism that is why I started this topic shamanism vs religions.
If you like "lappskaus" in your fath I recommend the New-age movement where they mix all faiths and religions in to a "lappskaus" until nobody understand what to believe.
This is a forum for shamanism and not for "lappskaus".
Peace and love to the souls in the new-age movement.
Ps. I hope you wake up on day and see the light of shamanism.
GjenopprettetMedlem
Vet du VF, det fine med sjamanismen er nettopp det at man blander hva faen man vil!

Sjamanismen er inkluderende, IKKE ekskluderende -som du synes å tro.
New age... tja... noe der passer vel meg, so what?
Sjamanen i meg drar meg innom her, over the Saivo-hill and far, far away
-og tilbake.
See Ya!

GjenopprettetMedlem
Hi there bear,
Could you inform us a little bit of how you practice shamanism so we understand what you are doing? I have no idea of how you practice shamanism, to me it sounds that you practice some sort of new-age religion.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Får prøve å presentere litt av meg og mitt da - dette er hva jeg står for.
Ps! Om dette innlegget er vanskelig å svelge så ta det i små porsjoner og skyll det ned med
Når åndene velger og man selv ikke bremser prosessen så avgjøres også praktiseringen på et høyere plan.
I perioder er det helt stille, da vet jeg at det er tid for å fordøye og samle krefter.
Praktiseringen "bare kommer til meg", åndene ser hva jeg er klar for og lager fin progresjon så jeg altid må strekke meg litt og ikke blir for selvgod.
Åndene er kjempesmarte, vi skulle hatt et åndeparti til å styre dette landet!
De sørger også for at mine oppgjør med meg selv, mitt ego, blir synkronisert med praktiseringen.
Praktisering...
Vel, jeg er egentlig fryktelig beskjeden (seriøst ) jeg nesten hater folk som er selvgode og skryter.
MEN, man må TØRRE å være god, om ikke annet så i utførelsen av alternativt arbeid, beskjedenhet begrenser.
Og jeg er jævlig dyktig, det gjelder alt -men ikke altid, for jeg er ikke Gud.
Likevel, ydmykhet og empati er det beste utgangspunkt for å kunne kommandere kraften.
Jeg er sanndrømt, drømmer om det jeg vil om jeg trenger svar, kommuniserer med dyr, kan heale, kan hente sjelebiter OG integrere dem, renser hus/områder, er en veiviser mellom verdenene for de som trenger det. Jeg har også forløsende samtaler for de som måtte ønske/trenge det.
Jeg har 5 trommer, en med dinosaurskinn, en samisk sjamantromme, djembe fra Gambia og to søte små fra Kenya der den ene gir fra seg en og annen tone på egenhånd.
Da jeg fant Sjamansonen og leste Ailos ord, da tenkte jeg: "En BROR! Endelig, snart hjemme, han kan vise meg veien".
For Ailo satte ord på min måte å tenke på, mine verdier, alt føltes så "rett", jeg hadde lett i flere år uten å finne tilhørlighet.
Dagen før landet en vandrefalk i et tre rett utenfor stuvinduet mitt, lenge satt den der og stirret meg rett inn i øynene,
jeg vet hvem han er og han kom for å si at jeg var klar.
Det tok litt tid men nå er jeg en av Ailos studenter, jeg har funnet en indre sirkel og møtt fine sjeler i og rundt den.
Mye bra har det ført inn i livet mitt, mye bra har jeg videreført. Mer blir det!
Det er en spennende reise som jeg ALDRI ville vært foruten og jeg forsøker å la handling følge hjertet.
Jeg er hjemme i sjamanismen, den eier ikke hjertet mitt, for det må være fritt -men jeg har tatt den inn i hjertet mitt.
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
Jeg har 5 trommer, en med dinosaurskinn, ...

Enten er du blitt lurt, ellers så har du da ei tromme med skinn av stein, og hardt som jern???
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/7177181.stm
Soft tissues such as skin are rarely preserved in the fossil record, leading to heated debate over what dinosaurs looked like, and whether they were covered in primitive feathers or scales.
http://dsc.discovery.com/news/2008/03/1 ... osaur.html
March 18, 2008 -- Using tiny brushes and chisels, workers picking at a big greenish-black rock in the basement of North Dakota's state museum are meticulously uncovering something amazing: a nearly complete dinosaur, skin and all.
Unlike almost every other dinosaur fossil ever found, the Edmontosaurus named Dakota, a duckbilled dinosaur unearthed in southwestern North Dakota in 2004, is covered by fossilized skin that is hard as iron. It's among just a few mummified dinosaurs in the world, say the researchers who are slowly freeing it from a 65-million-year-old rock tomb.
http://www.zoomdinosaurs.com/subjects/d ... Skin.shtml
http://www.brisbanetimes.com.au/article ... 25061.html
The creature is fossilized, with the skin and bone turned to stone. But unlike most dinosaur fossils, tissues are preserved as well.
This includes large expanses of the animal's skin, with clear remains of scales.
"This is not a skin impression. This is fossilized skin," Manning said. "When you run your hands over this dinosaur's skin, this is the closest you are going to get to touching a real dinosaur, ever."
http://www.brisbanetimes.com.au/ffximag ... skin,0.jpg[/img]
http://www.brisbanetimes.com.au/ffximag ... skin,0.jpgGjenopprettetMedlem
Hi there Bienna,
How come you define everything as energy and not focus a little bit on the soul which is such an important part in a shamans world?
Peace and love
GjenopprettetMedlem
Fordi alt består av energi, det er byggesteinene.
Hvis energi er som bokstaver så vil sjel være som et av ordene.
La meg snu spørsmålet, hvorfor er du så fokusert på sjel?
Dette er noe som "tilhører" sjamanismen spesielt ja,
men mulighetene der er fremdeles bare en del av sjamanens verktøykiste.
I en sjamans læreprosess oppstår det naturlige fordypningperioder,
min erfaring er at det må være slik, man må til yttergrensene for virkelig å oppdage, gjøre seg kjent
-der venter dyktigheten.
Etterhvert integreres lærdommen og det oppstår en balanse.
Jeg påstår ingenting,
men kan det være at du for tiden står i en slik fordypningsprosess ang sjel?
GjenopprettetMedlem
Hi again Biernna,
I believe we need words and definitions in order to communicate. If I would explain everything as energy, nobody would understand what I was talking about. A chair is a furniture you sit on, it might consist of energy but I still call it a chair so that I can communicate with other souls.
I recommend you use words we can relate to, so that we can use the language energy has given us.
Peace and love.
Ps. Can you define what you mean with "balanse" or is that also only energy.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
Hi again Biernna,
I believe we need words and definitions in order to communicate. If I would explain everything as energy, nobody would understand what I was talking about.

Denne setningen skulle vært nevnt gjevnt og trutt - i de fleste trådene.
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
I en sjamans læreprosess oppstår det naturlige fordypningperioder,
min erfaring er at det må være slik, man må til yttergrensene for virkelig å oppdage, gjøre seg kjent
-der venter dyktigheten.
Etterhvert integreres lærdommen og det oppstår en balanse.
Jeg påstår ingenting,
men kan det være at du for tiden står i en slik fordypningsprosess ang sjel?
Jepp, enig, ord er fine greier, en meget skarp observasjon.
Uten dem hadde vi ikke vært her inne, eller?
Men ser ikke ut for at ord hjelper akkurat her for du svarer jo ikke, du bare spør videre.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Angående forklaring på energi:
Ser i en annen tråd at du ikke fikk noe ut av Inkaenes syn på energi,
når ikke de klarte å opplyse deg så gir jeg opp forsøkene på å definere for deg.
Du blir sikkert å forstå når du er klar for det, ingenting å stresse med.
GjenopprettetMedlem
Hvis vi ser på chakrasystemet, så er det inndelt på en lettfattelig måte som forklarer oss ulike energier. De har også satt forklarende farger på, slik at de fargene som har lavest frekvens er de som er nederst (lengst ned mot jorda). De ulike chakraene (svingning i energien i ulike deler av kroppen) Det er en måte å differensiere energi på. Man kan knytte seg til de ulike energiene på forskjellige måter, med lyd, lys, krystaller, tanke osv. Eller bare la energien, kraften, strømme fritt og la dens egen kjemi finne løsninger uten å rette den mot noe spesielt område. Det gjøres ofte med healing.
Den kinesiste tradisjonelle medisinen forklarer energi i en lignende modell, men fem ulike elementer som forklarer oss ulik energi med jord, vann, tre, ild, metall. Det er ulike energier og kvaliteter knyttet til de ulike elementene.
Med tromme kan man bruke forskjellige deler av trommen og antall rytmeslag til å "snakke" med de ulike energiene som nevnt ovenfor. (ja snakke med andre energei også, men prøver å begrense utvalget her).
Trommedans er ofte bra for jordkontakten og de nederste chakra. Tromming og joik/eller vår egen sang/stemmebruk er godt for hele vesenet.
Det er min erfaring så langt

GjenopprettetMedlem
Jeg har fulgt litt med på denne tråden, og skal forsøke å skrive noen tanker så kort jeg kan...
"Shamanism is not a religion.
Shamanism is a practise and an understanding of the soul, spirits and the universe."
Jeg er enig med det.
Sjamanen er en som vet - skrives det i flere tråder. Og jeg har spurt hva sjamanen egentlig vet. En sannhet? For meg er sjamanen en som kan naturens, åndene og energienes hemmeligheter. Da snakker jeg i stor grad om kunnskap og forståelse av detaljene og helheten. Ikke på et åndelig plan alene - men feks om en plantes magiske egenskaper. Plantens hemmelighet: hvordan kan den benyttes til fulle? Hvor finner jeg den? Osv. Det er kunnskap - "sannheter" om man vil.
Min erfaring er at de begreper man sliter med å definere er ofte begreper man ikke fullt forstår. Og som jeg har nevnt tidligere "et svar som er svaret på alt - er ikke lenger noe svar." Det blir bare generelt vissvass for meg.
Eller som VF skriver:
"believe we need words and definitions in order to communicate. If I would explain everything as energy, nobody would understand what I was talking about."
Samlebegreper som energi, ånd og sjel kan være forvirrende fordi begrepene brukes litt forskjellig i div tradisjoner. Feks når jeg snakker om energien i et rom er det ikke det samme som når jeg snakker om økt energi etter massasje. Derfor er det nok viktig å sette seg litt inn i hva begrepet omfatter når man skal diskutere det - kanskje være litt nøyaktig? Det er kunnskap.
Når det gjelder lapskaus: en god venninne sa noe nylig:
det er viktig å kunne reglene godt - før man bryter dem.
Ja- ja, bla bla bla.
GjenopprettetMedlem
Good thinking Fagerhjul.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Hi again,
The reason why I started this topic in the forum was for us all to have a dialog about shamanism vs. religions. As some have stated in the forum; we are all one. I agree that we are all one in the eyes of the energies in the universe, however we are all unique with unique souls.
Biernna states that Im in a soul phase and should focus more on the energy. The way I see energy is that it is all and that each soul has its own energies, some call this aura, but I choose to call it positive or negative soul energy.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aura
Is there someone here who has done any reserch on how many kind of energies there exist. In my world there exist infinite types of energies, so there is no reason to start defining these energies.
Back to the topic of shamanism vs. religion.
Is there anybody here who has belonged to a religion or religions like I have or am I alone in having researched this topic by experience?
It would be interesting to hear somebody else with religious exeriences such as myself.
Peace and love to you all.
GjenopprettetMedlem
Et lite PS! uten at det helt følger tråden..
Tenker at de sidene man har vanskelig for å godta med seg selv altfor ofte blir omtalt som negative energier.
Det eneste negative er oppfattelsen av dem.
De fleste av oss har et enormt potensiale der -som er undervurdert og nesten uutnyttet.
GjenopprettetMedlem
Hi there all,
I used to belong to this sect:
http://www.siddhayoga.org/
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
The Hindu belief in reincarnation and karma bring no respect for others or for life itself.
Peace and love
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
The Hindu belief in reincarnation and karma bring no respect for others or for life itself.
Peace and love
Kan du utdype dette? Har hørt hinduer demonisere jordelivet som jeg vil kalle det. Sagt at vi egentlig ikke skulle vært her. At det var en feiltagelse. At reinkarnasjon blir som evig ond sirkel i ignoranse og illusjon. Er det noe slikt du også tenker på?
Selv om jeg forholder meg til reinkarnasjon og karma, trenger jeg ikke å dele det samme synet som andre har på det. Tror også at det allikevel
kan finnes mange syn innenfor hinduismen siden hinduismen ikke er bare en religion, men en fellebetegnelse for en drøss med religioner
med røtter i India.
GjenopprettetMedlem
The way I interpret reincarnation is that one deserve the life one has now because it is based on the previous life one lived. This is a way to control people and to make people accept their life and restrict them from evolving and grow.
The way I interpret karma is that it is also based on the previous life one lived and also restrict people from evolving and grow because one is supposed to live as a good person in the life one have reincarnated in to without objecting to one´s situation.
What are your interpretation of reincarnation and karma?
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
In other words both reincarnation and karma is a way for people to accept their lives without any questions. They are both very good tools for the leaders in a country to defend the cast system, like we had in Europe many years ago.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Jeg ser på det som at en handling er en skapende handling som har konsekvenser. Først tanke, så handling og deretter erfaring. Det jeg har skapt er i meg, og jeg tiltrekker meg det helt til jeg har bevisstgjort det, utlignet det, og valgt å gjøre det på en ny måte. (Det finnes god karma også.)
Jeg føler ikke at noen har makt over meg, men at jeg kan bruke min egen vilje til å skape mitt eget liv.
Valget er fritt hele veien for meg.
Jeg ser det ikke slik at noen fortjener å lide selv om jeg tror på karma. Men det unødvendig å skape dårlig karma. Det er ideelt sett lærerikt til syvende og sist, men å krige for fred er en tung vei å gå. Dårlig karma er unødig bruk av energi i mine øyne.
Det å frigjøre seg som menneske, kan også være å frigjøre seg fra karma. Stå på bar bakke igjen, og være bevisst sine tanker og handliger.
GjenopprettetMedlem
It looks like we have some what the same understanding of the acceptance of one´s Karma. The people who are healthy and successfull have good karma and the one´s who are poor and sick have bad karma.
Peace and love.