Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Sjaman som driver vekk onde ander legger seg ikke pa en myk pute eller sofa ,han lager en eeren og tar fram tromma si og setter i gang med djevelutdrivelse enten fra et hus eller en menneske eller en flok med kyr.Sjamaner jobber som exorsister hver eneste dag,bare at de bruker tromme i stedenfor et kors som prester gjor.Prester leser salmer (eller hva det heter for na),sjamaner leser trylle sangene sine som de fikk enten av forfedrene eller ander. Sjamaner driver sjelden med regresjon eller karma greier.Sjamanen fjerner den karma greia sammen med problemet som mennesket kommet til han og gir han alvorlig og streng beskjed om a skjerpe seg eller foandre livsmaten eller livssynet. sjamaner tilgir pa samme mate som gud for synder og gir en sjanse til.
Anonymous
Interessant sammenligning mellom prest og sjaman, bl.a., takk for tanker fra Tuva!
Kunne du fortelle mer om hva "eeren" er?
GjenopprettetMedlem
Og hva skal vitsen være med å henge eerener av menneske-skaller på sjamandrakta??
GjenopprettetMedlem
Hei Dimi,har lest at hodeskaller er meget effektive skremsel for onde ånder.
Enkelte Sjamaner i peru kan ha taket fyllt av skaller.
Jeg er med på din tanke,Skulle nok hatt et par selv,dinglende i taket på kjøkkenet.
(kan ta de ner når Mor kommer)
Alt Vel,og takk for inspirerende sjaman visdom.

GjenopprettetMedlem
forstar ikke vitsen med menneske skaller jeg selv. Kansje de sjamaner som har de dinglende over sjamandrakta si har en avtalle med dods engelen.

GjenopprettetMedlem
SJAMAN lever sitt liv med et bein i andeverdenen,noen med begge bein.Noen ganger stikker de hodet sitt i var verden for a bidra med noko. Derfor sjamaner har makt til a bringe en menneske sjel tilbake til livet,sjelen som forberedt seg til overgang.Sjelen som star i mellom jord og himmelen kan hentes tibake,samiske sjamaner gjor dette ved a forvandle seg til hunder og med bjeffinga si tilkaller di sjelen tilbake til kroppen som ligger i komma.For eksempel: sjelen har forberedt seg til a ga til en annen verden og andene i form av mennesker har kommet til for a lede den videre,sa horer sjelen bjeffing og tromming og det tar oppmerksomheten dens til det sjaman gjor.En mer inntens jobber sjaman enn mer oppmerksomheten opptar sjelen.Til slut begynner sjelen a folge lydene fra sjamanen og ikke andene som prover ogsa a lede sjelen sin vei.Sa fort sjelen nar det punktet hvor sjamanen er, river sjamanen sjelen ut fra limbo og tibake i kroppen.Samiske sjamaner gjorde slik.
GjenopprettetMedlem
Hmmm!
Kan jeg få si/spørre her?
Jeg føler at jeg har et helt annet syn på dette med sjaman! Jeg kjenner ikke igjen noe av dette. Men så er ikke jeg sjaman heller, men en som går veien. Men noe inni meg protesterer ganske kraftig her!
Dette med frykt, onde onder og ditto! Er ikke det ens egne demoner og frykt? Jeg mener man ikke kan dra alle sjamaner over en kam og si at jobber som exorsister hver dag!
Jeg mener at de demoner og den frykten vi ser er vår egen.
Å hjelpe folk med healing, være en veileder og hjelpe med å jobbe bort tunge energier ved hjelp av sjaman-teknikker ser jeg på som noe av en sjamans arbeid. Samt dette med sjelehenting. Men å sloss med onde onder hver dag??
Enten har jeg fått et helt feil inntrykk av hva sjamanisme er, eller så stemmer min indre protest om at alt dette *onde ånder* snakket skaper mer frykt enn nødvendig, siden jeg mener man selv skaper sine egne onde ånder og frykt.
En sjaman går veien i kjærlighet, ikke skape frykt??
En av grunnene til at jeg skrev dette:
Du sjaman.....må ikke glemme
at mennesker uvitenhet
er din viten.
Du sjaman....må ikke glemme
at menneskers uforløste kjærlighet
er din forløste kjærlighet
at menneskers smerte
er nå din erfaring
at menneskers frykt
er blitt din venn
at du er et menneske
som har vært der
og er
på veien som skal gås!
Du sjaman!
GjenopprettetMedlem
Flott innlegg Silva.
For meg er sjamanveien slik som du beskriver.
Det som er utenfor oss som skremmer oss, er skremmende fordi det berører vår indre frykt.
I universet finnes ikke godt og ondt. Bare tung og lett energi.
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":
Flott innlegg Silva.
For meg er sjamanveien slik som du beskriver.
Det som er utenfor oss som skremmer oss, er skremmende fordi det berører vår indre frykt.
I universet finnes ikke godt og ondt. Bare tung og lett energi.
Takk!

GjenopprettetMedlem
Dimi sendte meg dette på sms:
"Hei folkens! Jeg får melding om at jeg driver med skremselspropaganda her i det siste. Jeg tar ikke mine innlegg tilbake, fordi jeg står for det jeg forteller. Men jeg vil lette på ting her.
De som ikke er sjamaner trenger ikke være redd, fordi de har mye annet å være redd for.
De som skal bli sjamaner bør ikke være redd også for at det er uunngåelig.
De som er sjamaner, har vært redd.
Hilsen Dimi."
Internett falt ut hos ham og han ville gjerne få lagt inn dette med en gang.
ILGjenopprettetMedlem
Dette med frykt, onde onder og ditto! Er ikke det ens egne demoner og frykt?
Jeg mener at de demoner og den frykten vi ser er vår egen.
Så sant!
Dette snakket om onde ånder, demoner, frykt og redsel, setter sjamanismen inn i et skjevt og skremmende lys. ( Lys ble feil her...)
Se også Liljee's fine tråd om emnet frykt...
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 0#msg73360Anonymous
Sånn jeg ser det
De som er Shamaner trenger ikke gå rundt å være redde, forde de må kunne stå i sin egen kraft.
på veien må vi igjennom alt i vårt indre på godt og vondt glede - hat - redsel - osv..........................
Da har vi referanser til det vi møter,
Respekt for kraften i oss selv å andre.
vi tiltrekker oss energi (the secret)
En Shaman må tørre å stå i sin egen kraft samme hva man møter å gjøre sinn jobb :wub:
samtidig som vi kan tro vi styrer kraften, nå er det noe som sier meg hvem er sjefen i hvem er sjefen
dette vil også vise seg når sløret letter å mer syneligjør seg for oss.
mitt motto, jeg holder meg tett inntil kjærlighets kraften som er sterk å nådeløs rikkes ikke av frykt på slag-marken

til Altet - Enheten
Hilsen ei som er ydmyk for kjærlighetskraften som er med meg. klem bast
GjenopprettetMedlem
Jeg forstår Dimi, tror jeg, og hva jeg har lest så er det ikke frykt som er budskapet.
Erfaring kanskje. Føler Dimi som sterk og jordnær.
Onde ånder er jo også tilstede - eller man kan kalle det tunge/mørke energier... Øyet som ser?
Jaja.
Jeg går veien jeg også
Med vennlig hilsen
mæ i nord
GjenopprettetMedlem
Hva er ondt?
GjenopprettetMedlem
Urettferdighet kan føles som meget ondt.
baksnakking er en vanlig form for gand,her til lands
noen lar det gå nærmest sport i det.
Tror ikke de bryr seg så mye om det er svart magi
siden mange ikke tror på magi
eller nekter for det.
(så kan de fortsette å baksnakke med god samvittighet)
Mye ondskap skjer i det skjulte,i skolegården
i de gode familiene,bak tykke marmor vegger,
og nu har vi fått mobil og data,og kan gande så det fyker mellom øra.
Mange graver sin egen grav,men skjønner ikke det før de ligger 5 km under torva i en selv snekkret boks.
Mange får en gruoppvekkende førstegangsopplevelse av sin egen vondskap
og lærer av det,tatoverte på ansiktet,kan en godt si,sånt slipper ikke taket så lett.
Jeg vil gå så langt å si at det drives kanskje mye mer gand blant vanlige borgere her til lands
en i Hele Finnmark Og Tuva tilsammen.
Vi har en jålete og fin kultur med mye penge overskudd,men det gjør oss ikke til engler nødvendigvis.
Heller motsatt,tenker jeg.
Vi burde hatt en time på skolen,til og med for voksne
der vi kunne fokusert på det å være litt snille mot hverandre
og ikke innbille seg så mye fælt,bare fordi detaljer ved utseendet til naboen
vekker tanker om tidligere syndige handlinger
altså,at vi øver oss i å legge noen lag av fordommer på hylla
og åpne øynene for det faktum at vi alle er hellige vesen
vi har så lett for å blåse oss opp i vår egen godhet
og miste forståelsen for annet
så vi blir sinte på dem som har problemer
kan ikke helt skjønne disse menneskene
hvorfor gjør de ikke bare som lykkelige meg?
Tenke positivt,få seg et liv??
Mennekser som ikke har det så godt
har det med å få oss til å se på oss selv med øyne vi ikke liker
og så feier vi dem under teppet.
Og når det kommer noen å sier at det ligger noe under teppet
så kaller vi det demoner,eller troll
og prøver å skifte samtale emne.
Kjærliget er Loven.
GjenopprettetMedlem
Hei.
Interessant vinkling Dimi.
Takk.
Begynte å lure om sjamanisme dreide seg "bare" om sloss mot sitt eget ego og skrive dikt
Jeg tror på at åndeverden er på en måte et "speilbilde" av vår fysiske verden.
Er den det så finnes like mange "onde ånder" som vi har "onde mennesker".
En kan så diskutere om ondskap, kommer det av uvitenhet eller noe annet.
Hannes
Anonymous
Enig i at man skal gå i seg selv i mange tilfeller, men av og til kan det være andre som vil en noe dårlig også, og da er det bra å kunne noen metoder som funker, så slipper man å slite mer enn nødvendig.
"hannes":
En kan så diskutere om ondskap, kommer det av uvitenhet eller noe annet.
Mener det er ignorant å gidde og bruke så mye energi på å gjøre dårlige ting mot andre. Sikker på at om man har kontakt med sin egen kraft, så har man ikke behov for å gjøre slike ting. Fordi det er å stjele energi, og det kommer av dårlig integritet og mangel på energi og kunnskap om seg selv.
GjenopprettetMedlem
Bjørnedanser stiller det svære spørgsmål:
"Bjørnedanser":
Hva er ondt?
Ondt er måske med fuld bevidsthed at skade et andet menneske i en situation, hvor det ikke drejer sig om at forsvare sit liv og helbred?
Jeg kan ikke helt greje denne her konflikt mellem på den ene side at se "det onde" som uerkendt stof eller kraft, og så på den anden side at vide, at der findes mennesker i verden, som ikke har gode intensioner. Der findes jo reelle trusler i verden. Liljee og andre reder noget af det ud, synes jeg, i indlægget du lagde link til Aventura, tak for det. (
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 0#msg73360)
Jeg lurer på, om ikke dimi taler ud fra erfaringer i en kultur (i Tuva), hvor det er mere hverdagsstof at "gande" end det er i Skandinavien, og hvor "onde ånder" er en integreret del af kulturen. – Håber du finder tid og internetforbindelse til at skrive noget om det, dimi. – Hvis du har lyst, altså.
Tak for interessant tråd og debat
tjørn
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer på, om ikke dimi taler ud fra erfaringer i en kultur (i Tuva), hvor det er mere hverdagsstof at "gande" end det er i Skandinavien, og hvor "onde ånder" er en integreret del af kulturen. – Håber du finder tid og internetforbindelse til at skrive noget om det, dimi. – Hvis du har lyst, altså.
Der kom du med noe jeg tror er vesentlig, tjørn.
GjenopprettetMedlem
Ondt er kanskje det man opplever som en destruktiv kraft? Finnes nok selvsagt tusen andre definisjoner på dette.
En gand i denne sammenheng, og som Ailo beskriver det, er som en pil eller dolk som skyter inn og er ment for å ødelegge... Selvfølgelig er det mulig. Om man tror på det eller ikke, spiller ingen rolle. Jeg har opplevet denne kraften, og det er ikke å anbefale

- Når en slik "kraft/energi/ånd/"annen definisjon" treffer deg så blir man, i min erfaring, satt helt ut - var ikke lenger i min kropp? - krevde mye energi og samle tankene bare. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det egentlig, men at det finnes er helt uten tvil. I Finnmark er det mye av den sorten. Men samtidig minst like store krefter som virker motsatt? -eller energi som kan løfte, flytte, forløse den tunge energien.
Og kanskje er det slik at åndeverden speiler den verden vi lever i - da er det jo "onde" ånder tilstede side om side med "gode" ånder.
Den erfaring jeg fikk ut av det jeg opplevde med den kraften på meg opplever jeg som en del av treningen min. Det var da. Takknemlig er jeg
Fred er deilig.
GjenopprettetMedlem
Fred som i Peace altså

GjenopprettetMedlem
Debatten god versus ond får også en tur i tråden "Det gode og det onde"
http://sjaman.com/component/option,com_ ... ic,4995.30
Lie kommer dér med et bud, der hedder, at der bare findes kraft, og at den kan anvendes med gode eller onde hensigter af mennesker. Og sister drum, at der ikke findes god og ond i naturen, kun i mennesket.
– Det høres rigtigt ud for mig. Hvis det er sandt, kan der vel ikke findes onde ånder? Kun ånder som ikke er rigtige for mig lige nu, ånder jeg frygter af personlige grunde eller ånder "sendt efter mig" af et menneske med ond hensigt.
"Healer":
Fred som i Peace altså 

GjenopprettetMedlem
Samme kraft overalt.
Er nok noe i det du sier tjørn. Døden betyr nytt liv -som i naturen.
Men hvilken energi sendes fra mennesket da? Mennesket er jo også naturen... Eller mente du kanskje at det er "oppfattelsen" av energien -hvordan vi tar den imot, som sier noe om den er god eller dårlig.
Heh - dette ble mye tenking. Ble tørst

(vann)
Ikke meningen og gli ut i tråden. Men vi er enda inn på den føler jeg...
Peace er bare deilig