GjenopprettetMedlem
Forberedelsene er straks i havn.
Vi i HSF (Hålogaland Samiske Forening) er klare til å få besøk av Verdenstromma.
Og gleder oss til å få lov til å være verter for tromma.
Sermonien er under planlegging.
Vi satser på at denne blir i trelavvoen vår lørdag 27.januar kl. 17.00.
Stedet er Kvernmo, Gratangen i SørTroms.
Hvis noen ønsker å delta, ta kontakt!
Livvil
GjenopprettetMedlem
Ønsker dere lykke til i fagre nord

Ta mange bilder og skriv
send det til:
post@theworlddrum.comAnonymous
Blir med dere i tankene og med trommen. Har de vakreste minner fra Kvernmo som barn. Hele 4 uker i telt en sommer.
Healende krefter på det stedet.
GjenopprettetMedlem
Jippi

Så da kan æ kansje få det som æ ba om i høst

Verdenstrommesermoni i lavvoen på kvernmo en gnistrende kald vinterkveld med flammende nordlys og hele pakken
Livvil du e et herlig rivjern

Tusen millioner klemma som takk!
Og så løfte æ nok en gang på håret av mangel på hatt for alle i prosjekt Worlddrum

Anonymous
Det hadde vært storveis å få være med på denne sermonien.
Hvis føret holder seg like bra, skal jeg prøve å komme.
Jeg har nattevakt og begynner på jobb kl.22.00, men det skal jeg rekke.
Håper og ber om at det skal la seg gjøre og ser virkelig frem til dette.
GjenopprettetMedlem
Sermonien med Verdenstromma er dessverre utsatt.
Eg vil komme tilbake med opplysninger om ny dato.
Hvis noen ønsker mer info. ; ta kontakt.
Mvh.
Livvil
GjenopprettetMedlem
Hmmm.... Aldri så galt at det ikkje e godt førr nåkka - Æ finn vel ut av det i rett tid...

GjenopprettetMedlem
Uansett....Lykke til med prosjektet. Når det enn måtte bli....

GjenopprettetMedlem
Hvor ble det av Verdenstromma?
Det har vært stille lenge fra oss, og den kommende seremonien i Sør-Hålogaland måtte utsettes.
Derfor vil vi nå informere om
hvorfor:
Etter at Thomas Zetterstrøm i nord-Sverige hadde sin seremoni
1.januar sendte han Verdenstromma tilbake til oss for at den skulle
sees over før videresending.
Det varte og rakk og vi begynte å etterlyse pakka.
Etter ett uttall telefoner og mailer til Svenske Posten ble det iverksatt
en reklamasonssak. Vi klarer og forsere de 14 dagene det ville ta før de ville se
på saken. Og den 16.januar klarer vi å spore opp Verdenstromma på et lager i Malmø lengst syd i Sverige.
Det ble lovet fortgang og Verdenstromma sendes på ny.
Vi sporer den og følger den via nettet og ser at den er eksportert fra Ørebro den 18.januar kl.04.14.
Men ingen Verdenstromme kommer, og igjen er det telefoner, mailer og ny reklamasjonssak.
Nå har vi parallell kontakt med Posten i både Norge og Sverige.
Ingen vet noe.
Fredag 26. registreres omsider Verdenstromma på Postens tollmottak på Alnabru i Oslo.
Klareres som tollfri og forflyttes til omdeling.
I dag er det 29. januar og Verdenstromma er ennå ikke ankommet mottaker på Nesbru i Oslo(Asker) M.a.o. bruker Posten (minst) 5 dager på å få ei pakke fra A til B innenfor en radius på få mil.
Vi har vært oppgitte, frustrerte og mildt sagt forbanna over at ei pakke skal bruke nesten 1 måned fra Sverige til Norge.
Skremt over denne transport, vil vi hvertfall gjøre vårt ytterste for at Verdenstromma i expressfart skal komme til Gratangen og forhåpentligvis være tilgjengelig for en seremoni der den 6.februar.
Til dere som har ventet beklager vi sterkt, og vi vil for fremtiden jobbe for å finne andre transportmuligheter enn post.
GjenopprettetMedlem
Ja, bruk kurér! (Bokmål:
Ilbud, person som fører kurerpost. Nynorsk:
Ilbod, snøggbod; person som fører kurerpost.)
Jeg kan ta jobben. Statens reiseregulativ, men kan nøye meg med gamle takster:
Motorsykkel over 125 ccm: kr 2,45 pr. km. Moped og motorsykkel opp til og med 125 ccm: kr 1,35 pr. km. Snøscooter: kr 6,10 pr. km. Båt med motor fra og med 50 hk: kr 6,00 pr. km. Båt med motor inntil 50 hk: kr 3,10 pr. km. Kanonbåt, småfly og helikopter: Særskilt avtalt takst. Andre fremkomstmidler: kr 1,00 pr. km. (Dette punkt omfatter andre fremkomstmidler til lands og til vanns som bl.a. hest, rein* og traktor. Ved gange eller bruk av sykkel er minsteavstand 5 km for å få godtgjørelse.) *Det var i gamle taksthefter egen takst for skyss med rein (inkludert vappus dvs skysskaren), ...nemlig «halv Gang til saa meget som hidtil for en Kjøre- og Reidereen (6 Skilling istedetfor 4 Skilling pr. Miil) samt en Trediedeels Tillæg for en Vappus og Reidemand (8 Skilling istedetfor 6 Skilling)»
Kilder:
http://www.uib.no/isf/eyr/2004q4/018940.html
http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/andre_d ... 18-nn.html
Kostpenger (dietpenger, dvs. mat) pluss minst tre liter drikke per dag må også dekkes. Og naudsynt overnatting. Uten overvatting. Så kanskje eg kan få rista av meg nokre steinar.
Anonymous
For et bedårende og steinaktig godt tilbud. Du bør takke ja med engang Wolf.

Kanskje vi da kan slippe noen av disse meningsløse innleggene til Passopp ?!? Ihvertfall få mulightet til å ha det litt rolig innimellom med seriøse innlegg når han er ute og kurerer steinene sine.
Beklager Passopp, men noen av oss må bare snart si ifra til deg. Det måtte selvsagt bli meg, ettersom jeg gjør absolutt
alt for å slippe unna å sluttføre noe skit som jeg har rømt fra i over tre år.

Kanskje jeg kan få kurér-jobben isteden Wolf?

GjenopprettetMedlem
Jeg synes jeg ser deg Passopp. Reise jorden rundt, det er vel det du har lyst til - akkurat som verdenstrommen. Jeg er helt enig med deg. Trommen bør ha reisefølge. Når posten i Skandinavia roter hva da når trommen skal til Burundi, Mogador eller Langtvekkistan? Tid er det eneste vi har nok av- eller?
GjenopprettetMedlem
Det med reisefølge kan bli veldig aktuellt i nær fremtid. Dette er også en av de tingene vi jobber med, men som alt annet har dette blitt liggende i vår søken etter trommen. Men vi starter opp de normale arbeidsprosessene nå. Nettsiden får nytt design, med forum og andre funksjoner. Vi arbeider som sagt med å finne andre fraktmuligheter enn pesten(Pun intended) og andre ting. Vi kan vel si det sånn at vi har hatt og sikkert kommer til å ha litt fødselsproblemer med dette prosjektet. Men vi gir oss ikke:-)
GjenopprettetMedlem
Den er god, stå på

GjenopprettetMedlem
På grunn av våre ekstreme erfaringer med posten etterlyser vi noen som skal fra oslo til tromsø eller gratangen mellom 31/1 og 4/2 som har annledning til å ta med seg verdenstromma opp. Om det er noen som kan vennligst send meg en pm.
GjenopprettetMedlem
OPPVÅKNING!
Æ tellate mæ å tomme litt på tastaturet... Ho Liv e klar tel å være ansvarlig for en kjempetrommesermoni - en
Verdenstrommesermoni
Alt ho ber om e at ho får trygghet rundt tromma...
Det e tid førr å brette opp arman og ta i et tak i lag med dem som har jobba så kjempemessig med prosjektet så langt!
Kommer tromma opp i rett tid, ja så skal æ dit om æ så må ta taxi. I tillegg må gammen varmes opp (det e en stor gamme) prisen for bålet e estimert tell kr. 1000,- Æ svir av 500,- men ikkje før at vi
vet at tromma kommer.
I tillegg stresse æ litt med å få opp øyan på filmfolk, sånn at dem fatte ka slags greier dem lar passere hvis dem ikkje hiv sæ rundt.
Si mæ folkens... kan vi la ei verdenstromme smuldres i tam tam tam tam?
Maybe I am "the fool" but I love it

GjenopprettetMedlem
Takk Ceno for at du brette opp arman.
og takk tel ho Liv som har planlagt,
nå gjenstår bare å få Tromma trygt opp tel dokk
GjenopprettetMedlem
Tips: Hvis noen av de involverte har e-postkonto hos SameNet (
www.same.net,
www.sapmi.net) — kan da avertere etter leilighetsskyss i konferansen Mátkkosteamit Sámis. Det er av og til kjøring mellom Oslo og Tromsø der. (Basiskonto er gratis for alle med samisk tilknytning.) Men dette er noe kort frist, kanskje.
GjenopprettetMedlem
Takk for tips Passopp
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
Tips: Hvis noen av de involverte har e-postkonto hos SameNet (www.same.net, www.sapmi.net) — kan da avertere etter leilighetsskyss i konferansen Mátkkosteamit Sámis. Det er av og til kjøring mellom Oslo og Tromsø der. (Basiskonto er gratis for alle med samisk tilknytning.) Men dette er noe kort frist, kanskje.
Hva mener du med leilighetskyss? Har dette noe med tromma å gjøre? Eller er det en annen konferanse?
Jeg spør fordi jeg trenger skyss til Gratangen. ( Kan jo evt. ta buss, det blir da behov for å ta fri fra jobb)
Mv Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Med leilighetsskyss menes at samer som skal kjøre til/fra ett eller annet sted kan avertere etter medpassasjerer, f.eks. for å få delt på bensinutgiftene eller veksle på å være sjåfør over lange avstander. Og omvendt, samer (rettere: registrerte brukere av SameNet) kan avertere at de har behov for transport mellom A og B, og spørre om noen skal kjøre på et for dem høvelig tidspunkt. Hvor ofte folk med motsatt behov finner hverandre i tide, veit jeg ikke, ville bare tipse om at også denne tjenesten finnes i SameNet. Tenkte det måtte være mulig å spørre om noen kunne ta med en gjenstand, også...
P.S.: Slik presenteres denne konferansen (de forskjellige 'rommene' i SameNet kalles konferanser):
Mátkosteamit Sámis - Samåk i Sápmi! (svensk 'åka' betyr: 'kjøre', Passopps merknad)
Vi samer reser kors och tvärs på möten och evenemang. I denna konferens kan man meddela om man är på väg någonstans med bil. Om man har plats över.
I ärenderaden skriver du t ex "Kiruna-Jokkmokk 15 dec"
OBS!! Meddelanden raderas efter 30 dagar!
Lycka till!
GjenopprettetMedlem
Passopp - "oppasseren" det der er jo et tips for alle og enhver. Sånn skulle verden fungert. Skal vi satse på det + mye mer?
GjenopprettetMedlem
"Inger":
...det der er jo et tips for alle og enhver. Sånn skulle verden fungert. Skal vi satse på det + mye mer?
Ja, våre myndigheter vil også at vi skal kameratkjøre for å spare miljøet, og her kan man legge inn sine sådanne behov:
http://www.haiketorget.no/
Haiketorget matcher bilister med mennesker som trenger transport. Tjenesten er et tilbud både til bilister med ledig plass i bilen, haikere som planlegger en enkeltreise og pendlere som reiser samme strekning til faste tidspunkter. Haiketorget benyttes både av bedrifter og andre som vil redusere antall tjenstereiser, og til privatpersoner.
[...]
Tjenesten er gratis. For å benytte Haiketorget må du registrere deg som bruker ved å klikke på "Bli medlem" i menyen over. Hvis du allerede er registrert, klikker du på "Logg inn".
En formidlingstjeneste fra
http://www.gronnhverdag.no/
Presentert i samarbeid med:
Statens vegvesen
Vegdirektoratet
http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... Mal&c=Page
Hvis man ville ha reisefølge ut i verden, kunne man avertere her, men den siden er for tiden nedlagt:
http://www.reisefeber.no/reisefeber/forum/
Artig hvordan jeg fant ut det siste, søkte på "
leilighetskyss" og fikk ett treff.
Det blir atskillig flere treff med en "
s" til...
Men det er da et steike artig ord, leilighetskyss...??
GjenopprettetMedlem
Et kyss for enhver leilighet?
GjenopprettetMedlem
Først og fremt; Sermoni blir det uansett. 6 februar, eller NÅR Verdenstromma finn det passende å nå hit.
En iboende tro i meg på at forsinkelsen er til det beste for oss alle.
Hvis det blir på Samenes Dag, 6. februar vil det i tillegg til VERDENSTROMMESERMONI bli "åpen lavvo" utover kvelden med div. kulturinnslag og enkel servering.
Har
DU
tenkt å komme og har lyst til å bidra med noe utover kvelden, det være seg dikt, historier, sang, musikk, dans.. etc. TA KONTAKT med meg.
Dette blir en heidundrende opplevelse!!

)